Audyt SEO – jakie korzyści przynosi odpowiednia optymalizacja?

SEO (z ang. ‘search engine optimization’) to proces, na który składają się wszelkiego rodzaju działania, mające na celu optymalizację stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Wyszukiwarką, pod którą najczęściej optymalizuje się strony jest Google.

Posiadając stronę internetową, warto przyjrzeć się parametrom, które mają wpływ na pozycję pojawiania się witryny w wynikach wyszukiwania. Może się okazać, że przyjęta strategia nie jest właściwa, a Internauci trafiający na daną witrynę, nie są zainteresowani daną ofertą.

Audyt SEO: co to jest?

Audyt SEO to analiza strony internetowej, uwzględniająca różne czynniki mające wpływ na pozycjonowanie, czyli na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Korzyści z wykonania audytu SEO jest wiele. Przede wszystkim można uzyskać informacje o stanie najważniejszych obszarów z punktu widzenia optymalizacji stron, m.in. fraz kluczowych, optymalizacji mobilnej, szybkości działania witryny, wsparcia zewnętrznego itd. Dzięki temu zaś ma się szansę na szybsze i skuteczniejsze dotarcie do potencjalnych klientów.

Kluczowe zagadnienia w pozycjonowaniu

Weryfikacja profilu linkowego

Analizę strony internetowej warto rozpocząć od weryfikacji jej profilu linkowego. Gdy profil linkowy jest nienaturalny, witryna może otrzymać karę od Google, a przez to będzie na odległych pozycjach w wynikach wyszukiwania danych fraz.
Warto zatem na początku sprawdzić, czy strona nie otrzymała już takiej kary. Przydatnym narzędziem może okazać się Google Search Console.
W przypadku nałożenia kary bezwzględnie trzeba dążyć do tego, by doprowadzić do jej zdjęcia, np. usunąć wszystkie nienaturalne linki.

Należy zweryfikować liczbę oraz jakość odnośników prowadzących do danej witryny. Tu również pomocnym okaże się narzędzie Google Search Console, za pomocą którego można sprawdzić liczbę linków, liczbę domen linkujących oraz anchory.
Prowadząc bardziej rozbudowaną stronę, należy zadbać o to, by linki prowadziły również do poszczególnych podstron, a nie tylko do strony głównej. Linkujące strony powinny być związane z ofertą witryny, do której prowadzą. Najlepiej również, by były wysokiej jakości, a zamieszczane linki dodane naturalnie, np. w wątku na forum, gdzie użytkownicy doradzają sobie wzajemnie w kwestiach związanych z daną działalnością.

Analiza słów kluczowych

Równie ważną kwestią podczas dokonywania audytu strony jest weryfikacja słów kluczowych.

Słowa kluczowe to wyrazy, które są wpisywane przez Internautów do wyszukiwarek internetowych w celu znalezienia konkretnych informacji. Dbając o odpowiedni dobór słów kluczowych, koniecznie trzeba zwrócić uwagę na to, by odpowiadały one rzeczywistej treści strony, tzn. powinny składać się z takich elementów, by Internauta na danej stronie znalazł dokładnie to, czego szuka, wpisując określoną frazę w wyszukiwarkę.

Odpowiednio dobrana fraza to taka, która jest często wyszukiwana przez Internautów, a jednocześnie rzadko stosowana przez konkurencję. Czasem lepiej zrezygnować z popularnych słów kluczowych i zamiast tego dobrać frazy, które będą mniej popularne, lecz umożliwią stronie znalezienie się w początkowych wynikach wyszukiwania.
Istotny jest również dobór odpowiedniej liczby słów kluczowych. Nie warto wybierać zbyt wiele fraz, ponieważ z każdym kolejnym słowem kluczowym, zmniejsza się ich waga.

Słowa kluczowe, a treść

Przy doborze słów kluczowych warto skorzystać z sugestii wyszukiwarki Google lub innych narzędzi o podobnym działaniu. Trzeba pamiętać jednak, że strona stworzona jest z myślą o użytkownikach, nie tylko o algorytmach wyszukiwarek.
Dla przykładu, widząc na stronie o tematyce związanej z marketingiem internetowym post zawierający zdanie: „Sprawdź, jakie są różnice pomiędzy pozycjonowanie SEO, a optymalizacja SEO”, można mieć niemal pewność, że artykuł został stworzony z myślą o wyszukiwarkach, nie o odbiorcach.

Nieodmienianie słów kluczowych i wplątywanie ich w nieodpowiednie miejsca to nagminny błąd twórców odpowiedzialnych za content. Wielu z nich uważa, że formy zapisane w mianowniku są bardziej atrakcyjne dla algorytmów wyszukujących. Zapominają jednak, że tekst jest przeznaczony dla użytkownika i powinien zawierać takie elementy, które będą dla niego zrozumiałe i poprawne. Decydując się na pozostawienie słów kluczowych w formie mianownika, najlepiej umieścić je w nagłówkach tak, by nie wyglądały nienaturalnie.

Dodając teksty na stronie, warto poszukać dobrego copywritera, który wspomoże w rozbudowie witryny i doradzi w kwestii doboru słów kluczowych. Zadba on również o odpowiednią prezentację tekstu: jego formatowanie, podzielenie treści na odpowiednie nagłówki, umieszczenie zdjęć czy innych elementów przyciągających wzrok potencjalnych klientów.
Analizując treść strony koniecznie trzeba sprawdzić ją pod kątem duplikatów z innych stron. Najłatwiej zrobić to, kopiując poszczególne elementy do wyszukiwarki.

Techniczny audyt

Na początek warto sprawdzić, czy dana strona posiada przekierowania na jedną wersję adresu. Brak wdrożonego przekierowania może negatywnie wpłynąć na widoczność serwisu.
Sprawdzić to można wpisując w przeglądarce różne wersje adresu domeny, np. z przedrostkiem www oraz bez tego przedrostka. Jeżeli w obu przypadkach otworzy się ta sama witryna, to znaczy, że przekierowanie jest wdrożone.
Warto zwrócić także uwagę na to, czy serwis posiada podstrony zawierające nagłówek 404. Można to zrobić korzystając z wspomnianego już wcześniej narzędzia Google Search Console. W sekcji Indeks należy przejść do zakładki Stan – tam dostępne są wszelkie informacje na temat błędów 404 oraz innych problemów technicznych wykrytych przez Google (jak działa wyszukiwarka Google?) na danej witrynie.

Tytuły i opisy podstron

Bezsprzecznie znacznik title powinien być unikalny dla każdej podstrony serwisu, informować użytkownika o tym, co rzeczywiście znajduje się na danej podstronie. Warto zwrócić uwagę na jego odpowiednią długość – w przypadku zbyt dużej liczby znaków, Google wyświetli w wynikach tylko jego fragment.
Należy zwrócić uwagę również na unikalny opis każdej podstrony serwisu. Opis powinien zachęcać użytkowników do odwiedzenia serwisu. Przydatne mogą się okazać elementy CTA (z ang. call to action).

Nawigacja

Nawigacja strony powinna być przede wszystkim łatwa w obsłudze dla użytkownika. Nazwy linków powinny trafnie określać to, co znajduje się w podstronie, do której kierują. Nie powinny być one zbyt długie, zawierać zbyt dużej liczby słów kluczowych, a także zbyt krótkie i zbyt ogólne, nie precyzujące wyraźnie tego, co znajduje się na podstronie.

Wszystkie najważniejsze odnośniki powinny być dostępne w głównej nawigacji. Użytkownik, trafiając na zbyt dużą liczbę rozgałęzień podstron, zrezygnuje z dalszego wyszukiwania i opuści serwis.
Wszystkie podstrony powinny zawierać przyjazne linki i – o ile to możliwe – słowa kluczowe. Najlepiej, aby przyjazny link był odwzorowaniem struktury strony w nawigacji.

Posiadanie własnej witryny to obowiązek każdego, kto chce dotrzeć do szerokiego grona klientów. To jednak początek drogi, której celem jest zaistnienie w świadomości potencjalnego odbiorcy.
Ważne jest, by posiadać taką stronę, która umożliwi wyróżnienie się na tle konkurencji i trafi do pożądanego grona odbiorców. Wykonanie audytu wskazanych elementów to dobry początek optymalizacji strony internetowej. A od odpowiedniej optymalizacji do pozycjonowania już niedaleko!

Pozycjonowanie strony internetowej jest niezwykle istotne dla promocji całego serwisu. Dzięki pozycjonowaniu możliwy jest bowiem wzrost widoczności witryny, a co za tym idzie – wzrost liczby odwiedzin serwisu. Trzeba pamiętać, że to nie są tylko liczby – to potencjalni odbiorcy. A większa liczba potencjalnych odbiorców to większe zainteresowanie oferowanymi usługami.
Pozycjonowanie pozwala uzyskać większą rozpoznawalność, co bezpośrednio wpływa na budowanie zaufania do marki. Dzięki temu szybko można wyprzedzić konkurencję i zdobyć pozycję lidera w danej branży.

Komentarze

  Subscribe  
Powiadom o
Maciej Wiśniewski Usługi IT
  • NIP: 8821977183
  • REGON: 383667546
  • 796 548 126
  • info@subverse.pl
Zostaw email i bądź na bieżąco!

Nie spamuje i nie sprzedaje meili osobom trzecim, no stress!

SUBVERSE
Logo