Co to jest link building? Krótki poradnik o backlinkach.
[UZUPEŁNIENIE do poradnika pozycjonowania stron internetowych]
Co wpływa na pozycję w wyszukiwarkach, skąd Google ma wiedzieć, że właśnie Wasza strona jest najlepszą „odpowiedzią” na zapytanie użytkowników pod konkretną frazę? Poza skutecznymi praktykami SEO, pozycję naszej strony definiują prowadzące do niej linki.
Każdy link, to pewnego rodzaju „nośnik wartości”, który ma wpływ na pozycję w Google. Im więcej linków wskazujących na naszą witrynę, tym większy autorytet naszej strony. Co w rezultacie przekłada się na siłę linków wychodzących od nas oraz pozycję. Bardziej potężne strony dysponują linkami o większej mocy.
Jednak to nie wszystko, ponieważ link linkowi nierówny. I to nie tylko ze względu na pozycję strony w wyszukiwarkach.
Postaramy się zatem odpowiedzieć, które linki mają większy lub mniejszy wpływ. Są to sprawdzone informacje, które potwierdza samo Google, a także największe agencje SEO na rynku.
Spis treści
1. Strony z wysoką pozycją mają dużo większą siłę przebicia
Podstawa działania wyszukiwarki Google – PageRank, Domain Authority, TrustRank. Prostymi słowami, im więcej linków „przychodzących”, tym większą moc mają linki „wychodzące” z danej witryny.
2. Linki umieszczone wewnątrz tekstów
Google podpowiada, że linki, które są zakotwiczone wewnątrz unikalnego tekstu, w artykułach czy postach, mają wyższą wartość, aniżeli linki w „headerze, panelu bocznym czy stopce”. Dlatego powinniśmy skupić się na linkowaniu wewnątrz naszego contentu.
Wiele raportów donosi również, że linki ukryte np. w zakładkach mogą posiadać mniej mocy, niż linki w pełni widoczne.
3. Moc linka zależy od pozycji w treści
Moc zależy również od pozycji linka w porównaniu z tekstem/contentem. Linki umieszczone na początku niosą ze sobą większą moc, niż linki, które znajdują się głębiej. Bardziej wyeksponowane linki mają też większą szanse na to, że użytkownik na nie kliknie.
4. Zakotwiczony tekst ma znaczenie
Tekst, pod który podpinamy link ma również znaczenie. Dobrze dobrane i powiązane tematycznie zakotwiczone linki mają większą moc, aniżeli linki, które nie mają większego sensu. Przykładowo, anchor – „maszyna do obierana cebuli” prowadzący do sklepu z obuwiem.
Tekst, który otacza zakotwiczony link również ma znaczenie. Nawet witryna ma znaczenie, najlepiej jeśli jest powiązana tematycznie z linkowaną stroną docelową.
5. Linki z nowych domen są mocniejsze
Doświadczenie pokazały, że znacznie lepiej jest mieć 100 linków ze 100 różnych domen, niż 2000 linków z jednej domeny.
Algorytmy Google mierzą popularność pośród całego internetu, a nie tylko na podstawie 2 stron.
6. Świeży content niesie większą moc
Linki pochodzące ze stron, które są stale aktualizowane, info jest uzupełniane w miarę regularnie. Jest to znak dla Google, że informację zawarte na takich stronach jest nadal istotne dla danej frazy, więc i linki z takich witryn będą mocniejsze.
7. Spam linki
Google zależy najbardziej na linkach organicznych. Czyli takich, które użytkownicy sami podają dalej. Nie są kupione, ani upychane na darmowych blogach czy katalogach. Linki z allegro w 98% możemy sobie darować, bo mogą nawet zaszkodzić. Google nakłada kary i usuwa z wyników wyszukiwań za spam linkami.
8. Linkowanie do stron o ugruntowanej pozycji
Jako, że Google kara za spam linki, tak linki wychodzące do zaufanych stron mogą okazać się opłacalne i przynieść korzyści.
Nie mamy się czego obawiać linkując do stron, które są wartościowe, pomocne czy przydatne. Od razu mogę powiedzieć, że linkując do takich stron, nie musimy ustawiać „nofollow”.
Podsumowanie
Jest to, mam nadzieje, w miarę łatwy do przyswojenia wstęp do pozycjonowania przy zastosowaniu wiedzy odnośnie linków. Co najważniejsze, backlinki to tylko jeden element układanki. Owszem, jest to całkiem wartościowy puzzel, ale nie możemy polegać jedynie na nim.
Koniecznie sprawdź rozszerzony poradnik na temat algorytmu Google i czynników, które wpływają na pozycjonowanie stron internetowych!
Zapraszam do zadawania pytań oraz komentarzy, lajkowania i udostępniania, z góry dziękuje!