Jak działa wyszukiwarka Google?

Większość z nas korzysta z wyszukiwarki Google na co dzień, ale często nie zdajemy sobie sprawy na jakiej zasadzie ona działa. Wpisujemy w nią hasło, które nas interesuje, a mechanizm pokazuje nam najtrafniejsze wyniki. I faktycznie, zazwyczaj udaje nam się znaleźć to, czego potrzebowaliśmy. Wydawać by się mogło, że to bardzo prosty proces, ale w rzeczywistości ta wyszukiwarka jest narzędziem niesamowicie skomplikowanym i jednocześnie rewolucyjnym w swoim rodzaju.

W przeszłości mieliśmy wyszukiwarki takie jak Yahoo, Excite czy wiele im podobnych witryn, ale nie były one w połowie tak skuteczne, jak rozwiązanie, z którego korzystamy obecnie. Dlaczego? Działały one wyłącznie na zasadzie wyszukiwania słów kluczowych i trzeba było ich wpisać naprawdę dużo, żeby znaleźć satysfakcjonujące wyniki. Nowa wyszukiwarka za to opracowała skomplikowany mechanizm oparty na wartościach liczbowych witryn, dzięki któremu jest w stanie pokazać nam najtrafniejsze wyniki bez wpisywania ciągów słów kluczowych. Wyszukiwarka wykorzystuje skomplikowany algorytm, do którego próbują dopasować się właściciele stron internetowych i blogerzy. Tak to działa teraz, ale mechanizm jest ciągle rozwijany, więc prawdopodobnie w przyszłości będzie jeszcze skuteczniejszy.

Trzy etapy dostarczania wyników wyszukiwania

1.Pobieranie

Proces ten polega na wyszukiwaniu nowych i zaktualizowanych stron internetowych, które potem zostają dodane do indeksu. Zajmuje się tym Googlebot, czyli specjalna aplikacja/robot, która, z użyciem systemu algorytmicznego, decyduje które witryny znajdą się w indeksie, a nawet ile podstron ma zostać pobrane do katalogu.

2.Indeksowanie

Na tym etapie, robot przetwarza zgromadzone strony i analizuje je pod wieloma względami. Przede wszystkim liczą się tutaj słowa kluczowe i ich rozmieszczenie na stronie, ale znaczenie mają też atrybuty, takich jak tagi title i atrybuty alt-text. Na tej podstawie strona zostaje umieszczona w indeksie i może zacząć wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

3.Dostarczanie

To ostatni etap pracy wyszukiwarki, w której odpowiada ona na zapytania użytkowników. Kiedy wpiszemy do niej jakąś frazę, mechanizm będzie musiał przeanalizować wiele czynników, żeby dostarczyć nam jak najtrafniejsze wyniki. Duże znaczenie ma tutaj PageRank, a więc wartość danej strony internetowej. Zależy to od ilości linków, które prowadzą na naszą stronę z innych witryn. Oznacza to, że im więcej stron będzie nas linkować, tym wyżej wyświetlimy się w wynikach wyszukiwania. Nie wszystkie linki mają jednak tą samą wartość, bo firma ciągle pracuje nad ograniczeniem spamu w wynikach, przez co na pewne linki nie będzie zwracać uwagi, a może nawet serwować kary w postaci wykluczenia z wyników wyszukiwań!

Tak to wygląda od strony technicznej, ale jakie to wszystko ma znaczenie dla zwyczajnego użytkownika internetu? Jak możemy wykorzystać mechaniki wyszukiwarki tak, by znaleźć to, czego szukamy?

Sposoby wyszukiwania

Wyszukiwanie semantyczne

Czyli takie, które polega na próbie odczytanie naszych intencji i tego, co mamy na myśli wpisując daną frazę. Wyszukiwarka wykorzystuje informacje zgromadzone od osób, które szukały podobnych haseł w przeszłości, żeby pokazać nam to, co chcemy zobaczyć. Okazuje się więc, że nie musimy się specjalnie zastanawiać nad tym, czy strona zrozumie masze intencje i możemy wpisać hasło tak, jakbyśmy zadawali pytanie. Na tej samej zasadzie działa aplikacja Asystent Google na naszych smartfonach, która pozwala na głosowe zadawanie pytań wyszukiwarce. Tak więc kiedy spytamy „Jaka będzie pogoda w piątek w Barcelonie?” mechanizm pokaże nam linki do stron z prognozą pogody w danym miejscu.

Mechanizm wyszukiwania semantycznego musi się cały czas rozwijać i uczyć nowych powiązań. W tym celu zapamiętuje każde zapytanie, które użytkownicy wpisują i dzięki temu jest w stanie pokazywać jeszcze trafniejsze wyniki i interpretować nasze słowa.

Wyszukiwanie spersonalizowane

Oprócz analizy wszystkich użytkowników wyszukiwarki, mechanizm zwraca też uwagę na to, co my sami wpisujemy. Dzięki temu jest w stanie pokazywać nam strony, które jego zdaniem będą dla nas interesujące. W związku z tym, każda osoba na świecie może mieć inne wyniki po wpisaniu dokładnie tego samego hasła.

Wyszukiwanie lokalne

W tym przypadku wyszukiwarka bierze pod uwagę naszą lokalizację, a więc kiedy będąc w Barcelonie wpiszemy hasło „restauracja”, zobaczymy tylko lokale, które są w naszej okolicy. Pokaże nam się też mapa, dzięki której z łatwością będziemy mogli trafić w wybrane miejsce. W tym przypadku dwie osoby znajdujące się w dwóch rożnych miastach zobaczą zupełnie inne wyniki wpisując to samo zapytanie.

Wszystkie wyżej wymienione metody mają ogromne znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych.

Z perspektywy użytkownika

Wyszukiwarka może wydać się bardzo proste, bo przecież tylko wpisujemy hasło i dostajemy listę wyników, która jest z nim powiązana. Prawda jest jednak taka, że większość procesu wyszukiwania jest dla nas niewidoczna i często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak to wszystko działa. Dzięki mechanizmom wyszukiwarki nie musimy martwić się tym, żeby wpisywać hasła precyzyjnie, bo nawet zadając pytanie w sposób, w jaki zadalibyśmy je człowiekowi uda nam się znaleźć to, czego szukamy.

Wyszukiwarka cały czas się rozwija i podstawą tego rozwoju są osoby, które z niej korzystają. Z każdym zapytaniem pojawiającym się gdziekolwiek na świecie, mechanizm uczy się czegoś nowego, dzięki czemu jest później w stanie być jeszcze skuteczniejszym.

Z perspektywy branży SEO

Jeśli zajmujemy się pozycjonowaniem, lub po prostu prowadzimy stronę internetową, to bardzo ważne, żebyśmy wiedzieli jak działają wyszukiwarki. Dzięki temu będziemy w stanie wpłynąć na to, jak wysoko wyświetlimy się w jej wynikach.

Co jest tutaj najważniejsze?

  •  słowa kluczowe – mimo wszystkich nowoczesnych mechanizmów, wyszukiwarka nadal opiera się na słowach kluczowych, więc musimy mieć pewność, że znajdą się one na naszej stronie. Ważne jest też to, w jaki sposób je sformułujemy i z jaką częstotliwością będą się one pojawiać. Dobrym przykładem będzie tutaj platforma Bloggera, która pozwala użytkownikom dodać opis dla wyszukiwarek do publikowanych treści. Kluczowe jest to, żeby tam również znalazło się dane słowo kluczowe.
  • rozmieszczenie słów kluczowych – w przeszłości można było wstawić na zaplecze strony blok tekstu, który zawierał tylko daną frazę. Obecnie nie jest to możliwe, bo wyszukiwarki wykształciły systemy, które są w stanie zlokalizować taki schemat. Ważne jest więc to, żeby słowa kluczowe były rozmieszczone w tekście, który faktycznie ma sens i stanowi jakąś wartość dla czytelnika.
  • wyszukiwanie lokalne – musimy pamiętać o tym, że inne pozycje będą się wyświetlać osobom, które znajdują się w różnych miejscach na świecie. Nie będzie to miało znaczenia dla wszystkich stron internetowych, ale jeśli prowadzimy lokalny biznes, warto zadbać o to, by dać wyszukiwarce do zrozumienia gdzie się znajdujemy.
  • unikalny content –  Najłatwiejszy do przetworzenia będzie (nie)zwykły tekst, więc warto zadbać o to, żeby na naszej stronie znalazły się wartościowe treści tego typu. Dużo unikalnego, pożytecznego tekstu!

Google jest wyszukiwarką, z której obecnie korzysta ponad 90% użytkowników internetu i nie ma w tym nic dziwnego, bo obiektywnie jest najlepsza. Dostosowuje się ona do indywidualnych potrzeb danego internauty i ciągle się zmienia, żeby jeszcze trafniej wyszukiwać żądane hasła. W dodatku język, którego używamy, kiedy z niej korzystamy staje się coraz bardziej naturalny, a ona sama zwraca uwagę na szczegóły takie jak nasza lokalizacja czy historia wyszukiwania.

Co więcej, wyszukiwarki są bardzo ważnym narzędziem dla właścicieli stron internetowych, a znajomość ich mechanik sprawi, że będziemy w stanie zwiększyć wyświetlenia naszej witryny nawet kilkukrotnie. Jego techniczna strona z każdym dniem staje się coraz bardziej rozbudowana, przez co my też musimy ciągle aktualizować naszą wiedzę, jeśli chcemy być w stanie skutecznie wykorzystywać jej mechaniki.

Komentarze

  Subscribe  
Powiadom o
Maciej Wiśniewski Usługi IT
  • NIP: 8821977183
  • REGON: 383667546
  • 796 548 126
  • info@subverse.pl
Zostaw email i bądź na bieżąco!

Nie spamuje i nie sprzedaje meili osobom trzecim, no stress!

SUBVERSE
Logo