Pozycjonowanie stron internetowych – Algorytm Google

Pozycjonowanie stron to wymagające wyzwanie, które warto podjąć. Jak wiecie, cała magia wyszukiwarki Google działa za pomocą potężnego algorytmu, który ma za zadanie jak najlepsze serwowanie treści swoim użytkownikom.

Owy algorytm musi więc działać w oparciu o pewien zestaw czynników, które mają bez/pośredni wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.

I właśnie te czynniki zostaną tutaj wyszczególnione, jest ich sporo, więc zaczynajmy.

Spis treści

Domena

1. Wiek domeny

Matt Cutts z Google zapewnia, że:

"Różnica pomiędzy domeną, która ma 6 miesięcy, a domeną, która ma rok nie jest wcale tak duża"
Matt Cutts
Inżynier oprogramowania Google

Co znaczy, że wiek domeny ma znaczenie, ale niewielkie.

2. Słowa kluczowe w nazwie domeny

Zarówno sama obecność słów kluczowych w nazwie domeny jak i ich pozycja w całej nazwie (początek, środek, koniec) ma znaczenie. Nie jest to tak mocny boost jak kiedyś, ale nadal będzie to przydatne.

3. Długość rejestracji domeny

Jeden z patentów Google zawiera takie stwierdzenie:

GOOGLE

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain.”

Co oznacza, że czas na jaki domena jest rejestrowana będzie czynnikiem, który może być użyty do zdefiniowania jej charakteru. Prostymi słowami, czy strona jest brana na poważnie i rozwijana czy też po kilku miesiącach będzie nieaktualizowana i porzucona.

4. Słowa kluczowe w subdomenie

Subdomena, mimo, że jest w obrębie naszej domeny, jest widziana przez Google jako osobna strona. Możemy więc to wykorzystać i stworzyć subdomenę, która zawiera słowo kluczowe w adresie.

5. Exact Match Domain

Idealnie dopasowane domeny do słów kluczowych – to już nie to samo, co kiedyś, jednak nadal dają niewielką przewagę ze względu na percepcję użytkowników.

6. Publiczne VS Prywatne WhoIs

Prywatne dane WhoIs mogą być ostrzeżeniem dla Google, że „ktoś ma tu coś do ukrycia”.

"Gdy sprawdzałem dane WhoIs, wszyscy mieli usługi ukrywania danych WhoIs. Co nie jest automatycznie złe, ale jeśli dojdzie kilka innych negatywnych czynników, to często mamy do czynienia z innym typem webmastera, niż tym, który posiada dwie, trzy strony internetowe..."
Matt Cutts
Inżynier oprogramowania Google

Aczkolwiek, w czasach RODO/GDPR Google nieco zmieniło podejście i nie jest to czynnik, który ma wielki wpływ, będzie on minimalny.

6. Ukarany właściciel WhoIs

W momencie, gdy Google przyłapie Cię na zaśmiecaniu spamem internetu, to automatycznie kara zostanie nałożona na wszystkie witryny, które są w Twoim posiadaniu poprzez publiczne WhoIs.

7. Krajowe rozszerzenia TLD

Nic innego jak rozszerznia .pl .de .fr, które pomogą w rankowaniu w wybranym państwie, ale utrudnią pozycjonowanie globalne.

Strona

1. Słowa kluczowe w tytule strony

Każdy post opublikowany na Twojej stronie witrynie zawiera tytuł. Ważne jest, aby dobierać i składać tytuł w taki sposób, żeby słowo kluczowe było zawarte w tytule.

Równie ważne jest, aby słowo kluczowe było umieszczone już na początku tytułu, innymi słowy, słowo kluczowe musi otwierać tytuł posta.

2. Słowa kluczowe w opisie strony

Co prawda Google nie bierze pod uwagę opisu meta przy rankowaniu stron, ale opis ma wpływ na CTR – Click Trough Rate, czyli ilość kliknięć w stosunku do wyświetleń w wynikach wyszukiwania. A to już ma wpływ na pozycjonowanie.

3. Słowa kluczowe w nagłówkach

Zawieranie słów kluczowych w nagłówkach tekstu (H1,H2,H3) będzie miało pozytywny wpływ na naszą pozycję w wyszukiwaniach.

4. TF-IDF

Metoda do obliczania wagi słów w oparciu o liczbę wystąpień danego słowa.

Inaczej, im częściej słowo kluczowe występuje w tekście, tym większa szansa, że tekst jest poświęcony właśnie temu słowu.

5. Objętość postu

Im więcej słów w poście, tym większe pokrycie tematu. Długie, obszerne i wyczerpujące temat teksty są najbardziej preferowane przez algorytmy.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm google - Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie - Subverse SEO

6. Spis treści

Przy obszernych tekstach powyżej 1700 słów, spis treści jest wskazany. Pozytywnie wpłynie na User Experience oraz pomoże robotom szybciej zindeksować treść.

7. Gęstość słów kluczowych

Z ang. Keyword Density, może pomóc robotom w określeniu tematyki Twojej witryny, ale przeładowanie słowami kluczowymi z pewnością przyniesie negatywny efekt.

8. LSI - Latent Semantic Indexing Keywords

W dawnych czasach Google skanowało strony i wyszukiwało słów kluczowych, dzięki którym indeksowało odpowiednio strony. Strony były przeładowane odpowiednimi słowami kluczowymi, aby Google zrozumiało o czym dokładnie jest strona.

Dziś Google jest na zupełnie innym poziomie. Więc indeksowanie odbywa się również na podstawie zbieżnych/pokrewnych/powiązanych słów kluczowych.

To NIEsynonimy!

Weźmy przykładowo słowo kluczowe – Kawa. LSI w tym przypadku będą kubek, automat, starbucks, ziarna, filtr itd.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm google - Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie - Subverse SEO LSI KEYWORDS

9. LSI w tytułach, nagłówkach i opisach meta.

Śmiało można używać LSI keywords w nagłówkach, tekście, tytułach oraz opisach meta stron. Pomoże to Google bardziej trafnie zrozumieć naszą stronę i odpowiednio ja zindeksować oraz wypozycjonować.

10. Maksymalne wyczerpanie tematu

Strony internetowe, które opisują dane zagadnienie od A do Z będą miały ogromną przewagę nad stronami, które opisują temat pobieżnie, bez dogłębnej analizy.

11. Szybkość wczytywania strony

Jest to jeden z głównych czynników, który ma wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. A do tego potrzebny jest naprawdę wydajny i dobrze skonfigurowany hosting. Wszystkie nowoczesne wyszukiwarki uwzględniają szybkość strony jako czynnik przy pozycjonowaniu. Im szybciej, tym wyżej w wynikach.

12. Duplicate Content

Zduplikowana treść na stronie to proszenie się o kłopoty. Należy unikać za wszelką cenę!

13. Rel=Canonical

Jeżeli nie macie możliwości pozbycia się duplicate content, to należy ustawić Rel=Canonical w opcjach Yoasta pod wybranymi kategoriami, postami lub stronami.

14. Optymalizacja obrazków

Zdjęcia są równie ważne co tekst. Dobrze opisane alt texty, nazwy zdjęc, tytuły oraz opisy dają jasny sygnał dla wyszukiwarek o swojej wartości.

15. Świeżość treści

Aktualizowanie postów to znak dla Google, że strona jest cały czas świeża.

Objętość aktualizacji ma też tutaj znaczenie. Poprawienie kilku literówek, a dodanie 150 wyrazowego bloku tekstu to dwie bardzo różne aktualizacje.

To samo tyczy się samej strony, nie tylko samych postów.

16. Linki wychodzące

Linkowanie do zewnętrznych, zaufanych stron pomaga Google dać nam pewien token zaufania.

17. Gramatyka i ortografia

Porządnie i bezbłędnie napisany tekst, to znak wysokiej jakości.

18. Mobile Friendly

Strony, które były poprawnie zoptymalizowane pod urządzenia mobilne zostały niejako nagrodzone. Jest to bez wątpienia jeden z kluczowych czynników przy pozycjonowaniu.

19. Ukrywanie treści na urządzeniach mobilnych

Czasem zdarza się, że pewne elementy są ukrywane w wersjach dla urządzeń mobilnych, aby zachować spójność strony. Google potwierdziło, że nie jest to problemem. Jeżeli chodzi o kluczową treść, musi być ona zawsze widoczna.

19. Treść ukryta w zakładkach

Treść uporządkowana w zakładkach może być pominięta podczas indeksowania.

Treść dostępna bez ingerencji użytkownika

Treść niewidoczna na pierwszy rzut oka, dostępna dopiero po kliknięciu. Istnieje ryzyko braku indeksacji.

20. Ilość linków wychodzących

Zbyt duża ilość linków wychodzących „DoFollow” zaszkodzi pozycji strony linkującej.

21. Multimedia

Strony i posty, które zawierają zdjęcia, filmy oraz pozostałe interaktywne elementy mogą być sygnałem wysokiej jakości dla Google.

22. Linkowanie wewnętrzne

Ilość linków wewnętrznych kierujących do danej strony daje jasny sygnał, że ta strona jest ważna. Więcej linków do jednej ze stron = bardziej ważna.

23. Niedziałające linki

Uszkodzone linki mogą świadczyć o opuszczonej stronie i na pewno odbije się to na rankingu strony.

24. Poziom zaawansowania tekstu

Chodzi o język, który jest użyty w tekscie – mocno techniczny, łatwy i zrozumiały, średnio-zaawansowany.

Google na pewno zbiera takie informacje, ale nie wiemy do końca, co z tym dokładnie robią. Trwa debata, że łatwy i zrozumiały tekst przemawia do znacznie większego grona użytkowników, więc ma też wyższą pozycję. Dowodów brak.

25. Linki affiliacyjne

Linki affiliacyjne same w sobie nie szkodzą, chyba, że jest ich za dużo. Wtedy Google może się bliżej przyjrzeć Twojej stronie, czy aby na pewno nie jesteś stroną affiliacyjną z minimalnym contentem.

26. Błędy HTML/W3C

Duża ilość błędów i trefne kodowanie może być sygnałem, że strona jest niskiej jakości.

Namawiam do zapoznania się z WordPressem, na którym założycie swoją stronę internetową bez kodowania!

27. Ilość znaków w URL

Im krótsze URL’e, tym wyższe pozycje w wyszukiwarkach.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm google - Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie - Subverse SEO ILOSC ZNAKOW W URL - POZYCJA W GOOGLE

28. Optymalizacja treści

  1. Listy numerowane są oznaką jakości, bardziej przyjazne użytkownikom i preferowane prze Google.
  2. Zbyt duża ilość linków w tekście sprawia, że jest on mniej czytelny i rozprasza użytkownika.
  3. Odpowiedni dobór czcionki jest kluczowy, musi być czytelna i przejrzysta.
  4. Przyjazny użytkownikom układ strony, to taki, który prezentuje treść od razu po wejściu na stronę bez scrollowania, bez zbędnych zdjęć, bez denerwujących wyskakujących okien.

Pozycjonowanie stron internetowych to zadanie, które w głównej mierze jest wykonywane na stronie, wpisie na blogu oraz treści.

Witryna

Poprzedni rozdział dotyczył pojedynczej strony lub wpisu. Teraz spojrzymy na pozycjonowanie stron internetowych w nieco szerszym spektrum.

1. Wartościowy content

Treść to główny element naszych stron i postów, musi być użyteczny i wartościowy na każdej stronie, podstronie, kategorii i poście, po prostu wszędzie.

2. Kontakt

Google preferuje witryny, na których łatwo można nawiązać kontakt z właścicielem. Dane kontaktowe są łatwo dostępne.

3. TrustRank

Wielu SEO’wców wierzy, że „TrustRank” jest niesamowicie ważny dla pozycjonowania. Mamy tu do czynienia z filtrem, który będzie separował witryny o spamerskiej naturze od witryn, które reprezentują wysoki poziom jakości.

4. Struktura witryny

Dobrze zbudowana struktura ułatwi robotom indeksowanie i pozycjonowanie Twojego contentu.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm google - Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie - Subverse SEO struktura witryny silos

5. Obecność mapy strony

Mapa strony pomaga robotom w indeksowaniu treści, przez co zwiększa widoczność w wyszukiwarkach.

6. Uptime

Czyli czas nieprzerwanej pracy waszej witryny/serwera. Duża ilość niedostępności/nieosiągalności witryny może się odbić nawet w postaci wyindeksowania zawartości z wyszukiwarek.

7. Nawigacja Breadcrumb

Przyjazna użytkownikom oraz robotom nawigacja, która pomaga określić gdzie dokładnie się aktualnie znajdujesz na stronie.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm google - Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie - Subverse SEO breadcrumbs

8. Certyfikat SSL

Bezpieczeństwo użytkowników to sprawa na pewno ważna. Więc obecność certyfikatu SSL na stronie to czynnik i sygnał dla Google, który pomoże w pozycjonowaniu strony.

9. Optymalizacje dla urządzeń mobilnych

Wspomniane wcześniej optymalizacje z myślą o urządzeniach mobilnych. Na chwile obecną jest to wręcz niezbędne. Za brak tej ważnej optymalizacji, Google nakłada kary.

10. Obsługa strony od strony użytkownika

Strona, po której ciężko się poruszać, jest zawiła w nawigacji i ogólnej obsłudze. Czas spędzony na stronie jest krótki, mała ilość stron odwiedzonych na sesje oraz wysoki bounce rate, to bardzo złe znaki dla Google.

Backlinki

Sprawdźcie nieco bardziej przyswajalną wersję z poradnika o backlinkach. Na pewno przyda się przy pozycjonowaniu stron internetowych.

1. Linki z wiekowej domeny

Linki z wiekowych domen mogą być dużo mocniejsze, niż linki z młodych witryn.

2. Ilość linków z innych witryn

Najważniejszy czynnik, który ma wpływ na pozycję w wyszukiwarkach Google, to bezsprzecznie ilość backlinków pochodzących z innych domen.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm google - Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie - Subverse SEO ilosc linkow z innych domen

3. Ilość linków z różnych adresów IP

Linki pochodzące z różnych adresów IP przyniosą więcej pożytku, niż linki z tego samego IP, nawet jeśli będzie ich 100x więcej.

4. Zakotwiczony tekst

Tzw. Anchor text. Jest to tekst, pod który podpięty jest link. Ma on znaczenie, gdyż to sygnał dla użytkownika, czego może się spodziewać po kliknięciu.

5. Authority

Jakość witryny lub strony obliczana za pomocą matematycznego algorytmu i zamknięta w skali 0-100. Kiedyś PageRank od Google, aktualnie nie ma następcy PageRank’a, ale powstały alternatywy. Np. URL Rank od ahrefs.

6. Linki NoFollow

Jeden z bardziej zawiłych tematów ostatnich lat. Są to linki z tagiem „nofollow”. który jest umieszczany na linkach wychodzących w celu zachowania mocy(Authority) naszej witryny. Jest to sygnał dla robotów Google, aby nie przekazywały mocy stronie linkowanej.

7. Różnorodność linków

Nienaturalna ilość linków pochodzących z jednego źródła będzie oznaką spamu dla Google i może się to okazać bardzo niekorzystne, wręcz można spalić całą domenę.

8. "Sponsorowane" linki

Czy jakkolwiek ich nie nazwiemy, mogą odbić się rykoszetem. Google jest mocno przeciwne takim formom promowania.

9. Linki z for dyskusyjnych

Google doskonale zdaje sobie sprawę ze spamu, który pochodzi właśnie z for dyskusyjnych. Nie ma się co łudzić, linki z for dyskusyjnych są bardzo słabe.

10. Linki Boilerplate

Czyli stopki, sidebar’a (panelu bocznego), jako że są to elementy dodane, do każdej wygenerowanej strony, linki do naszej strony mogą być pomnożone tysiące razy. Jednak testy potwierdzają, że takie linki są skompresowane do 1 linka.

11. Linki z niskiej jakości tekstu

Linki, które wychodzą z niskiej jakości, krótkiego tekstu są dużo słabsze, niż linki z wysokiej jakości, obszernego artykułu tematycznie powiązanego z linkowaną domeną.

Użytkownicy

1. RankBrain

Nauczanie maszynowe od Google. Algorytm, który sortuje wyniki wyszukiwań w taki sposób, aby były one satysfakcjonujące dla użytkowników.

2. CTR

Click-Through-Rate. Strony oraz wpisy, które są częściej klikane w wynikach wyszukiwania. Jest to ściśle powiązane z opisami meta oraz tytułami, nieco szerzej opisane tutaj.

3. Bounce Rate

Współczynnik odrzuceń. Dyskusja na temat znaczenia bounce rate w pozycjonowaniu stron internetowych nadal trwa.

Czy wysoki bounce rate znaczy, że nasze strony są niskiej jakości? Nie do końca, bo przecież możemy zaspokoić potrzebę użytkownika, dać mu to, czego szukał, wtedy zamknie on stronę usatysfakcjonowany, a my zaliczymy 100% BR. Na pewno Google bierze pod uwagę również inne czynniki, jak np. Dwell Time.

4. Dwell Time

Czyli jak długo użytkownicy zostali na Twojej stronie po kliknięciu w wynikach wyszukiwania.

Jeśli masz 100% Bounce Rate, ale Dwell Time na poziomie 10 minut, to będzie to inny sygnał dla Google, niż 100% BR i DT na poziomie kilku sekund.

5. Direct Traffic

Ruch bezpośredni, czyli ile osób odwiedza naszą stronę internetową wpisując nasz adres bezpośrednio w przeglądarce, bez użycia Google.

Google potwierdza, że używa danych z przeglądarki Chrome. Strony, które są częściej odwiedzane mają duży wyższą pozycję w wynikach wyszukiwań.

6. Powracający użytkownicy

Użytkownicy, którzy wracają do danej strony, to również sygnał dla Google, że jest na niej coś wartościowego.

7. Pogosticking

Bardzo szkodliwy typ bounce rate’a. 100% bounce, Dwell Time kilka sekund i dalsze wyszukiwanie.

Pomyślcie, co to może oznaczać dla Google? Pierwsze dwie pozycje wcale nie satysfakcjonują zapytań użytkownika, więc prawdopodobnie zostaną zepchnięte w dół w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm google - Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie - Subverse SEO POGOSTICKING

8. Zakładki Chrome

Podobnie jak ruch bezpośredni w przeglądarce Chrome, tak samo dodanie strony do zakładek może dać boosta w pozycjonowaniu stron internetowych.

9. Komentarze

Google potwierdza również, że komentarze pomagają w rankowaniu stron w wyszukiwarkach. Świadczą one przede wszystkim o jakości strony.

Pozycjonowanie stron internetowych - Podsumowanie

Jest na pewno jeszcze wiele czynników, o których zwyczajnie nie wiemy, ale mam nadzieję, że lista powyżej okaże się pomocna przy pozycjonowaniu Waszej strony i osiąganiu wysokich pozycji. Bez uwzględnienia powyższych czynników, Wasza droga może okazać się dużo bardziej kręta, niż powinna być.

Jeżeli macie jakieś pytania, to proszę śmiało pytać w komentarzach. Nie zapomnijcie podzielić się tym ze znajomymi na FB, Twiterze, za wszystkie lajki dziękuje i niedługo kolejny art, peace!

10 Ocena
Pozycjonowanie stron internetowych - Algorytm Google

Lista czynników jest długa, ale chyba nie myślicie, że pozycjonowanie to sprawa, którą „załatwia” się w jeden wieczór. Jest to proces ciągły i nieustanny. Algorytm Google jest również na bieżąco aktualizowany, więc trzeba również być na bieżąco ze zmianami.

Oceny użytkowników: Bądź pierwszy!

Komentarze

  Subscribe  
Powiadom o
Maciej Wiśniewski Usługi IT
  • NIP: 8821977183
  • REGON: 383667546
  • 796 548 126
  • info@subverse.pl
Zostaw email i bądź na bieżąco!

Nie spamuje i nie sprzedaje meili osobom trzecim, no stress!

SUBVERSE
Logo