Pozycjonowanie stron internetowych oraz SEO – Poradnik [END GAME SEO]
SEO – Search Engine Optimization
Jest to szereg zabiegów optymalizacji strony, mających na celu poprawienie widoczności naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Ma to bezpośredni/pośredni wpływ na pozycjonowanie stron i nie można tego bagatelizować.
Optymalizacje SEO dla strony wykonujemy poprzez:
Podstawowe
- Wydajny i szybki hosting
- Zabezpieczenie SSL
- Struktura strony
- Przyjazne nazwy linków
- Nawigacja
- Tytuły, meta oraz alt-text
- Formatowanie treści
Zaawansowane
- Kanibalizacja słów kluczowych
- Linkowanie wewnętrzne
- Wartościowa treść
- Responsywność
Podstawowe optymalizacje SEO
Wydajny i szybki hosting.
Szybkość ładowania strony jest kluczowym składnikiem jeśli chodzi o pozycjonowanie stron oraz optymalizacje SEO. Google, Bing, Yahoo analizuje szybkość ładowania strony, ponieważ wpływa to znacząco na „user experience – UX”, doświadczenia użytkownika, płynność interakcji.
Użytkownicy oczekują, że strona załaduje się w 2-3 sekundy lub mniej, dosłownie. Jeżeli nie możesz spełnić tego warunku, to większość użytkowników po prostu nie będzie czekać, wróci do wyników wyszukiwania i będzie klikać na kolejne wyniki.
Wpływ na szybkość ładowania strony jest tutaj największy. Idealnie zoptymalizowana strona nie pojawi się wysoko w wynikach właśnie ze względu na powolny hosting. Większość osób nie zwraca uwagi na hosting, a od porządnego hostingu należy zacząć.
Zabezpieczenie SSL
Zaraz za hostingiem idzie protokół SSL, który w 2019+ powinien być zainstalowany na każdej witrynie. Zwłaszcza, że w większości przypadków wystarczy darmowy Let’s Encrypt. W przypadku hostingów, które są zarządzane przez Waszego dostawcę, wystarczy kontakt z działem obsługi lub samodzielna instalacja z poziomu panelu administracyjnego w większości hostingów.
Struktura strony
Jeżeli chodzi o strukturę strony, to najlepszym wyborem jest „Silos”.

- twojastrona.pl/zwierzeta-domowe/psy/bulldog
- twojastrona.pl/zwierzeta-domowe/psy/pitbull
- twojastrona.pl/zwierzeta-domowe/koty/perski
- twojastrona.pl/zwierzeta-domowe/koty/syjamski
Weźmy przykładowo stronę o zwierzętach domowych. Najważniejszy punkt tej struktury zaczyna się w kategoriach, czyli /zwierzeta-domowe, następnie mamy kolejną podkategorię /koty oraz /psy i kolejną, ostatnią podkategorię, /bulldog /pitbull oraz /perski /syjamski.
Wszystkie podkategorie, aż do najniższego poziomu mają oznaczoną kategorię wyżej jako „Parent” w ustawieniach witryny.

Każdą z kategorii/podkategorii staramy się opisać w około 70-250 słowach umieszczając dobrane i sprawdzone słowa kluczowe, ale nie przesadzając z ich ilością, gdyż może to obrócić się przeciwko nam.
I teraz mamy sytuację, w której posty ze wszystkich podkategorii będą się wyświetlać w kategorii głównej – /zwierzeta-domowe. Po przejściu na /psy wyświetlą nam się posty z /bulldog oraz /pitbull itd.
I tak właśnie wygląda struktura Silos. Możecie powiedzieć, że to kompletnie bezużyteczne, ale z punktu widzenia robotów wyszukiwarek, to idealnie podlinkowana i logiczna struktura strony.
Jest to bardzo przydatne z punktu widzenia optymalizacji SEO, a nie jest to coś astronomicznie trudnego do zrobienia, więc tym bardziej warto stworzyć odpowiednią strukturę naszej strony internetowej.
Przyjazne nazwy linków
Chodzi przede wszystkim o łatwość w określeniu co znajduje się pod linkiem, który zamierzamy kliknąć. Jeżeli będzie to niemożliwe do określenia, może to zniechęcić potencjalnego użytkownika do kliknięcia w nasz link.



W przypadku WordPress, jest to bardzo łatwe do ustawienia. Wystarczy wejść w Ustawienia, a następnie Bezpośrednie odnośniki i wybrać interesujący nas format.
Nawigacja
Łatwość w poruszaniu się po stronie ułatwia łatwo dostępne menu nawigacyjne. Schludne i przemyślane menu pomoże użytkownikom dotrzeć do docelowych stron w naszej witrynie w łatwy sposób. Jest to jeden z fundamentalnych elementów User Experience. Brak menu nawigacyjnego na stronie bardzo mocno ogranicza dostęp do zasobów naszej strony
Tytuły, meta oraz alt-text
Prawidłowo dobrane i zawierające słowo kluczowe, umieszczone na samym początku w tytule strony oraz wpisach daje ogromny wzrost widoczności naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jest to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji SEO, który wykonujemy bezpośrednio na naszej stronie.

Każda strona oraz wpis musi być dokładnie opisana, aby w ogóle pojawić się w wynikach wyszukiwania na sensownych pozycjach. Jeżeli tego nie zrobicie, to Google zrobi to za was. Ale nie będzie to zbyt zachęcające dla potencjalnych użytkowników.

Każdy post czy strona powinna zawierać takie elementy jak zdjęcia, gdyż podnoszą one wartość strony w oczach Google. Ale każde zdjęcie, które umieszczamy na naszej stronie powinno mieć dodany alt-text, jest to opis zdjęcia, który jest zrozumiały dla robota Google i ułatwia mu indeksowanie. Alt-text powininen zawierać słowa kluczowe, ale nie próbujmy upychać tam słów kluczowych na siłę!
Słowa kluczowe oraz ilość zapytań w przeciągu miesiąca. Zanim rzucicie się w wir blogowania musicie niestety przeczytać cały poradnik ; P.
Wyjaśnię jak wyszukiwać słowa kluczowe, które generują duży ruch, jaką mamy konkurencję oraz jak trudne będzie pozycjonowanie strony pod daną frazę kluczową.
Formatowanie treści
- Należy również wspomnieć o formatowaniu tekstu – pogrubienie, kursywa, podkreślenie oraz lista również podnosi jakość tekstu. A tekst sam w sobie musi być unikatowy, ale także logiczny.
- Formatowanie treści, to również kontrola nagłówków – H1, H2, H3. Należy przestrzegać hierarchii i logicznej struktury, pomaga to Google zrozumieć Twoją treść i umieścić ją wyżej w wynikach wyszukiwania.
- Ważne jest też umieszczanie słów kluczowych właśnie w nagłówkach. Nie może to oczywiście być upychanie słów kluczowych, bo Google uzna to za zwykły spam i prawdopodobnie usunie post/stronę z wyników.
- Pamiętaj! Nagłówek H1 może być tylko jeden na każdej stronie oraz poście.
Zaawansowane optymalizacje SEO
Kanibalizacja słów kluczowych
Proces ten zachodzi w momencie, gdy kilka waszych postów jest bardzo zbieżnych tematycznie i co gorsza, próbujecie optymalizować posty pod identyczne lub bardzo podobne słowa kluczowe.
Wtedy następuje kanibalizacja własnej strony, ponieważ wszystkie posty zaczynają rankować pod te same słowa kluczowe, więc po prostu robisz sam sobie konkurencje w Google.
Google nie wie, którą dokładnie stronę powinno wyświetlić pod żądane słowa kluczowe i wszystko zostaje w rękach algorytmu, co może nie dawać satysfakcjonujących rezultatów.
Nie szukając daleko, trzy poprzednie poradniki dotyczące pozycjonowania stron internetowych oraz optymalizacji SEO:
Bardzo chaotyczny, średniej jakości, na hurra poradnik.
Ulepszona względem pierwszej części, ale nadal brakowało tego „czegoś”.
Również niezadowalający rezultat.
Co zrobić w takiej sytuacji?
Konsolidacja. Z tych trzech poradników spokojnie można zrobić jeden wielki poradnik, który właśnie czytasz ; ). Więc z tych trzech poradników, należy zrobić jeden, a do wszystkich trzech poprzednich podpiąć redirecta 301.
Dlaczego? Ponieważ skopiowana treść na stronie może być bardzo szkodliwa dla naszego pozycjonowania. Jeżeli nie ustawimy przekierowania 301, to Google po prostu nie będzie pewne, który post wyświetlać. Co oznacza, że zwyczajnie walczysz między sobą o pozycję w wyszukiwarkach.
Linkowanie wewnętrzne
Kawałek wyżej czytaliście o strukturze Silos, tutaj natomiast jest podejście z nieco innej perspektywy.
Chodzi o ilość i rozmieszczenie linków prowadzących do kolejnych podstron lub wpisów. Link, który znajduje się na samym początku tekstu ma inną moc, niż ten, który znajduje się na samym końcu posta.
Pozycja linka w tekście ma znaczenie.

Ilość linków prowadzących do poszczególnych podstron również ma znaczenie. Jeżeli będziemy linkować z wszystkich naszych postów do jednej konkretnej podstrony lub posta, to będzie to znak dla Google, że linkowana strona musi być najważniejsza z całej witryny.
Ale to nie koniec jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne. Jest też coś takiego, jak Anchor tekst, czyli tekst, pod który zakotwiczony jest link. Jeżeli anchor jest kompletnie randomowy i nie związany tematycznie z linkiem, to nie będzie on miał dużej wartości dla Google.

Wartościowa treść
Jeżeli przeszukiwaliście mój blog, to z pewnością natrafiliście na posty poniżej.
Jak działa wyszukiwarka Google?
Otóż owe posty, to mizernej jakości kupne teksty-zapychacze, nie niosące ze sobą jakiejkolwiek wartości. Są to zwykłe, śmieciowe teksty, które mają za zadanie zapełnić blog, aby stworzyć wrażenie, że „coś się dzieje”.
Ale takich tekstów należy unikać. Nie musimy pisać codziennie postów, możemy dodawać 1 post na miesiąc, ale musi to być tekst najwyższej jakości oraz użyteczny. Google nie potrzebuje takich śmieciowych artykułów, które nic nie wnoszą nowego, Google chce wartościowych tekstów, które posłużą użytkownikom.
Jak już mamy pisać takie badziewia, to już lepiej nie pisać w ogóle.
Responsywność
Urządzenia mobilne są z nami w zasadzie wszędzie i zawsze. Ważne jest, aby strony internetowe były odpowiednio zoptymalizowane pod owe urządzenia. Chodzi tu o Responsive Web Design, czyli elastyczność naszej witryny do działania w każdej rozdzielczości, na każdym urządzeniu.
Jeśli Twoja strona zawiera elementy, które psują jej responsywność, to przekłada się to na User Experience (UX). Co jest jedną z wytycznych Google przy pozycjonowaniu stron. Google nie zaserwuje swoim użytkownikom strony, która nie wyświetla się poprawnie na telefonie komórkowym. Dlatego najlepsze, najwyżej pozycjonowane strony są doskonale zoptymalizowane.
Możecie przeprowadzić audyt swojej strony za darmo w przeglądarce Google Chrome. Wystarczy uruchomić przeglądarkę, wejść na swoją stronę, kliknąć prawym klawiszem myszy gdziekolwiek na stronie i wybrać „Zbadaj”. Ewentualnie nacisnąć jednocześnie Ctrl+Shift+I, i jak Irek.
SEO Podsumowanie
Optymalizacja SEO, to najłatwiejsza cześć pozycjonowania stron internetowych. Możemy ją wykonać w każdej chwili.
Pozycjonowanie jednak, to nie tylko optymalizacje SEO. Pozycjonowanie, to znacznie trudniejsze zadanie, niż mogłoby się wydawać.
Pozycjonowanie stron internetowych
SEO i pozycjonowanie, to tak naprawdę dwa bardzo mocno powiązane, jednak różne pojęcia. SEO, to jeden z elementów pozycjonowania, który ma na celu zoptymalizowanie naszej strony pod wymagania wyszukiwarek w celu zwiększenia widoczności naszej witryny.
Natomiast pozycjonowanie, to operacje wykraczające poza naszą stronę, takie jak budowanie profilu linkowego, wyszukiwanie, sprawdzanie i dobieranie odpowiednich słów kluczowych, czyli takich, które pokierują dużą ilość ruchu do naszej witryny. Przecież nie chcemy słów kluczowych, których nikt nie szuka, prawda? Do tego dochodzi również promowanie naszej strony na portalach społecznościowych oraz branżowych.
Backlinki
Co to w ogóle jest backlink?
Są to linki do naszej strony pochodzące z innych stron.
Prawie każdy link, to pewnego rodzaju „nośnik wartości”, który ma wpływ na pozycję w Google. Im więcej linków wskazujących na naszą witrynę, tym większy autorytet naszej strony. Co również przekłada się na siłę linków wychodzących od nas.

Dlaczego są tak ważne?
Backlink to znak dla Google, że strona jest wartościowa, content jest jakościowy i powinna być wyświetlona wyżej w wynikach wyszukiwań.
Jest to pewnego rodzaju głos oddany przez inna stronę internetową na naszą. Im więcej głosów (backlinków) będziemy posiadać, tym wyższy będzie autorytet naszej strony oraz pozycja w wyszukiwarkach.
Jest to najsilniejszy czynnik jeśli chodzi o pozycjonowanie naszej strony internetowej w wyszukiwarkach.
Backlink backlinkowi nie równy.
Wyobraźcie sobie sytuacje, że macie do wyboru link z wirtualnej polski, która jest zaufana, ma wysoki autorytet LUB link z mojej strony o znacznie niższym autorytecie. Wiecie do czego zmierzam. Nie mam jeszcze tylu backlinków, aby moje linki posiadały zbliżoną moc do wirtualnej polski i prawdopodobnie nigdy nie będę miał.
Ale różnica w mocy backlinków jest bardzo realna. Im więcej linków ze stron o wysokim autorytecie, tym wyższy będzie nasz własny autorytet z biegiem czasu.

Anchor tekst
Identycznie jak w przypadku linkowania wewnętrznego, słowa kluczowe zawarte w zakotwiczonym tekście posiadają największą wartość.
Chciałbyś stworzyć swoją własną stronę internetową? Nic prostszęgo! Sprawdź koniecznie – Tworzenie stron internetowych – poradnik WordPress krok po kroku.
Tutaj od razu chciałbym nawiązać do jeszcze dwóch szczegółów.
- Otóż, tematyka domeny, z której link pochodzi również jest istotna. Przykładowo, linkowanie do strony o pozycjonowaniu stron internetowych ze strony o psach rasowych, to niezbyt wartościowe w oczach algorytmu Google.
- Drugi szczegół, to linki „boilerplate”. Boilerplate to elementy strony, które są można powiedzieć statyczne i niezmienne, takie jak .header .footer czy .sidebar. Będą one pojawiać się na prawie każdej naszej stronie. Mogą one również zawierać linki. I będą one multiplikować ilość linków, czyli każda strona, na której wyświetla się stopka na dole strony będzie miała link wychodzący. Google oczywiście liczy te wszystkie linki jako jeden, pojedynczy link. I nie posiada on wielkiej mocy w porównaniu do linka z wewnątrz artykułu.

Świeże backlinki
Posiadając tysiąc backlinków z jednej domeny o autorytecie 10 (w skali 0-100) będzie mniej wartościowe, niż 1 backlink z domeny o autorytecie 30.
Innymi słowy, lepiej jest mieć tylko 10 backlinków z 10 różnych domen o autorytecie 20-30, niż 500 linków z 1 domeny o autorytecie 20.

NoFollow – DoFollow
Linki oznaczone atrybutem rel=”nofollow” są nieuwzględniane przez Google przy pozycjonowaniu stron internetowych, nie mają żadnego wpływu na ranking strony. To tak jakby ich tam nie było i nie przekazują one żadnego autorytetu.
Linki „DoFollow” są za to tymi, na których nam najbardziej zależy. Niosą one ze sobą autorytet stron linkujących, są tokenem zaufania i sygnałem dla Google, że Twoja strona jest na tyle wartościowa, że warto ją wyświetlić wyżej w wynikach wyszukiwań.
Content
Jak zdobywać wartościowe backlinki? Musimy tworzyć content, który Google i użytkownicy pokochają.
„Content is KING” – nic tak nie podnosi pozycji w Google jak dobry, unikatowy content, czyli treść. Posty na blogu, indywidualne strony czy nawet zdjęcia, to wszystko składa się na content. Im lepszy i użyteczny content na waszej stronie internetowej, tym większa szansa, że ktoś zalinkuje waszą stronę.
Większość linków zapewne będą „NoFollow”, ale mimo wszystko mogą one kierować ruch na waszą stronę. Nie ma co wybrzydzać, ponieważ same backlinki, to nie wszystko.
Content jest drugim najważniejszym czynnikiem, zaraz po backlinkach, który wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.
Tak jak pisałem wcześniej, nie ma konieczności, aby codziennie pisać post na 5000 słów. Post takiej długości wystarczy, aby ukazał się raz na miesiąc. Musi być logiczny, łatwy do zaabsorbowania, pożyteczny, obszerny i godny linkowania na innych stronach internetowych.
Powinny to być artykuły, które wyjaśniają bardzo obszerne tematy, urozmaicone obrazkami i/lub filmami. Mają one największą szanse na zwrócenie na siebie uwagi, zarówno algorytmów Google, jak i użytkowników.
Algorytmy oraz AI Google
Na świecie mamy ponad 1,7 miliarda stron internetowych. Większość będzie nieaktywna, ale liczba liczba aktywnych stron to nadal pomiędzy 250-300 milionów stron. Teraz musicie sobie wyobrazić maszynę, która serwuje strony pod zapytania użytkowników, które według maszyny są najbardziej odpowiednie.
Skąd maszyna wie, które strony są bardziej wartościowe, a które mniej? Algorytmy oraz nauczanie maszynowe.
Dotychczas, to inżynierowie Google kontrolowali oraz modyfikowali algorytm odpowiedzialny za odpowiadanie na zapytania użytkowników. Mieli oni całkowitą kontrolę nad całym mechanizmem.
W październiku 2015 roku, Google wprowadza sztuczną inteligencję – RankBrain. Nie oznacza to, że wszystkim steruje tylko maszyna. inżynierowie nadal trzymają rękę na pulsie. Chodzi o to, że RankBrain działa szeregowo z głównym rdzeniem algorytmu i jest w swym działaniu niemalże autonomiczny.
Jak dokładnie działa RankBrain?
RankBrain samodzielnie poprawia działanie algorytmu. W zależności od zapytania zmniejszy lub zwiększy znaczenie backlinków, świeżości oraz długości contentu, autorytetu strony internetowej czy optymalizacji SEO.
Następnie sprawdza on jak reagują na zaserwowane wyniki użytkownicy. Jeżeli użytkownicy byli usatysfakcjonowani, to zmiana jest implementowana do rdzenia głównego algorytmu, jeżeli nie, to zmiany zostają cofnięte.
Skąd AI wie, że jesteśmy usatysfakcjonowani?
Sprawdza 4 parametry:
- CTR – Click-Through-Rate – odsetek wyświetleń, które doprowadziły do kliknięcia
- Dwell time – czas spędzony od momentu kliknięcia na wynik wyszukiwania do momentu, w którym użytkownik wraca do wyszukiwarki.
- Bounce Rate – odsetek użytkowników, którzy opuszczają stronę po przejściu z wyników Google. Chodzi o to, aby zatrzymać użytkownika i nakłonić go do dalszego klikania po stronie. Co nie zawsze jest złe, ponieważ użytkownik może opuścić stronę w pełni usatysfakcjonowany, a i tak zaliczy to jako 100% bounce rate.
- Pogo-sticking – fatalna rzecz, wchodzenie w wyniki strony i niemal natychmiastowy powrót do wyników wyszukiwań, i klikanie kolejnych wyników. Wyraźny sygnał niezadowolenia użytkownika zaserwowanymi wynikami pod dane słowo kluczowe. W rezultacie, strony z pierwszych pozycji będą spychane na dalsze pozycje.

Jak pozycjonować stronę przy wykorzystaniu RankBrain?
Kiedyś ludzie robili kilka stron, zbliżonych tematycznie i pozycjonowali je na podobne „long tail keywords”. Były to długie ciągi wyrazów, czasem po 5-7 wyrazów na frazę kluczową, ponieważ Google nie rozumiało intencji użytkowników. Co dawało duże pole manewru do pozycjonowania stron.
Przykładowo:
jak zrobić swoją stronę internetową dla początkujących
tworzenie stron internetowych poradnik
Google rozumie oba zapytania, więc jeżeli będziesz pozycjonował swoją stronę na pierwszą frazę kluczową z długim ogonem, to będziesz również pozycjonowany pod frazę ze średnim ogonem, i odwrotnie. Intencja użytkownika pod obiema frazami jest taka sama, Google to rozumie i jeżeli Twoja strona będzie naprawdę najwyższych lotów, to będziesz rankował nie tylko na te dwie frazy wyżej, ale na setki innych, podobnych fraz z tą samą intencją.
Rdzeń Algorytmu Google – pozostała lista czynników
Pozycjonowanie za pomocą domeny
1. Wiek domeny
Matt Cutts z Google zapewnia, że:
Co znaczy, że wiek domeny ma znaczenie, ale niewielkie.
2. Słowa kluczowe w nazwie domeny
Zarówno sama obecność słów kluczowych w nazwie domeny jak i ich pozycja w całej nazwie (początek, środek, koniec) ma znaczenie. Nie jest to tak mocny boost jak kiedyś, ale nadal będzie to przydatne.
3. Długość rejestracji domeny
Jeden z patentów Google zawiera takie stwierdzenie:
Co oznacza, że czas na jaki domena jest rejestrowana będzie czynnikiem, który może być użyty do zdefiniowania jej charakteru. Prostymi słowami, czy strona jest brana na poważnie i rozwijana czy też po kilku miesiącach będzie nieaktualizowana i porzucona.
4. Słowa kluczowe w subdomenie
Subdomena, mimo, że jest w obrębie naszej domeny, jest widziana przez Google jako osobna strona. Możemy więc to wykorzystać i stworzyć subdomenę, która zawiera słowo kluczowe w adresie.
5. Exact Match Domain
Idealnie dopasowane domeny do słów kluczowych – to już nie to samo, co kiedyś, jednak nadal dają niewielką przewagę ze względu na percepcję użytkowników.
6. Publiczne VS Prywatne WhoIs
Prywatne dane WhoIs mogą być ostrzeżeniem dla Google, że „ktoś ma tu coś do ukrycia”.
Aczkolwiek, w czasach RODO/GDPR Google nieco zmieniło podejście i nie jest to czynnik, który ma wielki wpływ, będzie on minimalny.
7. Ukarany właściciel WhoIs
W momencie, gdy Google przyłapie Cię na zaśmiecaniu spamem internetu, to automatycznie kara zostanie nałożona na wszystkie witryny, które są w Twoim posiadaniu poprzez publiczne WhoIs.
8. Krajowe rozszerzenia TLD
Nic innego jak rozszerznia .pl .de .fr, które pomogą w rankowaniu w wybranym państwie, ale utrudnią pozycjonowanie globalne.
Optymalizacje SEO podstron
1. Słowa kluczowe w tytule strony
Każdy post opublikowany na Twojej stronie witrynie zawiera tytuł. Ważne jest, aby dobierać i składać tytuł w taki sposób, żeby słowo kluczowe było zawarte w tytule.
Równie ważne jest, aby słowo kluczowe było umieszczone już na początku tytułu, innymi słowy, słowo kluczowe musi otwierać tytuł posta.
2. Słowa kluczowe w opisie strony
Co prawda Google nie bierze pod uwagę opisu meta przy rankowaniu stron, ale opis ma wpływ na CTR – Click Trough Rate, czyli odsetek kliknięć w stosunku do wyświetleń w wynikach wyszukiwania. A to już ma wpływ na pozycjonowanie prze algorytmy Google.
3. Słowa kluczowe w nagłówkach
Zawieranie słów kluczowych w nagłówkach tekstu (H1,H2,H3) będzie miało pozytywny wpływ na naszą pozycję w wyszukiwaniach.
4. TF-IDF
Metoda do obliczania wagi słów w oparciu o liczbę wystąpień danego słowa.
Inaczej, im częściej słowo kluczowe występuje w tekście, tym większa szansa, że tekst jest poświęcony właśnie temu słowu.
Przykładowo, pozycjonowanie
Jak widzicie wyżej, to wartości TF (Term Frequency).
Słowo bo oraz albo występuje nawet częściej, niż pozycjonowanie. Czy to znaczy, że nasz tekst jest o tych dwóch słowach?
Nie, musimy wziąć pod uwagę ich unikatowość względem całego internetowego zbioru.
Poniżej jest IDF (Inverse Document Frequency). IDF stara się odsiać słowa, które występują zbyt często i zmniejsza ich wartość, są to zazwczyczaj Stop-Words: a, aby, ach, acz, aczkolwiek, aj, albo, ale, ależ, ani, aż, bardziej, bardzo, bo, bowiem, by itd.
Więc, możemy śmiało zignorować stop-words podczas pisania, nie będą one miały żadnego wpływu na jakość naszego tekstu pod żadnym względem.
Musimy natomiast zwrócić uwagę na słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować. Muszą one posiadać odpowiednią częstotliwość w porównaniu z wynikami w TOP10 Google, aby skutecznie rankować.
Przykładowo, pierwszy wynik z Google pod frazę „pozycjonowanie” posiada tekst o długości 5000 wyrazów, słowo pozycjonowanie pojawiło się 30 razy. I do takiej częstotliwości również powinniśmy dążyć.
5. Objętość postu
Im więcej słów w poście, tym większe pokrycie tematu. Długie, obszerne i wyczerpujące temat teksty są najbardziej preferowane przez algorytmy.
6. Spis treści
Przy obszernych tekstach powyżej 2000 słów, spis treści jest wskazany. Pozytywnie wpłynie na User Experience oraz pomoże robotom szybciej zindeksować treść.
7. Gęstość słów kluczowych
Z ang. Keyword Density, może pomóc robotom w określeniu tematyki Twojej witryny, ale przeładowanie słowami kluczowymi z pewnością przyniesie negatywny efekt.
8. LSI – Latent Semantic Indexing Keywords
W dawnych czasach Google skanowało strony i wyszukiwało słów kluczowych, dzięki którym indeksowało odpowiednio strony. Strony były przeładowane odpowiednimi słowami kluczowymi, aby Google kierowało ruch właśnie na upchane słowami kluczowymi strony.
Dziś Google jest na zupełnie innym poziomie. Więc indeksowanie odbywa się również na podstawie zbieżnych/pokrewnych/powiązanych słów kluczowych. Ponieważ Google rozumie intencje użytkowników poprzez algorytmy, które działają w tle.
To NIE są synonimy!
Weźmy przykładowo słowo kluczowe – Kawa. LSI w tym przypadku będą kubek, automat, starbucks, ziarna, filtr itd.
9. LSI w tytułach, nagłówkach i opisach meta
Śmiało można używać LSI keywords w nagłówkach, tekście, tytułach oraz opisach meta stron. Pomoże to Google bardziej trafnie zrozumieć naszą stronę i odpowiednio ja zindeksować oraz wypozycjonować.
10. Maksymalne wyczerpanie tematu
Strony internetowe, które opisują dane zagadnienie od A do Z będą miały ogromną przewagę nad stronami, które opisują temat pobieżnie, bez dogłębnej analizy.
11. Szybkość wczytywania strony
Jest to jeden z głównych czynników, który ma wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. A do tego potrzebny jest naprawdę wydajny i dobrze skonfigurowany hosting. Wszystkie nowoczesne wyszukiwarki uwzględniają szybkość strony jako czynnik przy pozycjonowaniu. Im szybciej, tym wyżej w wynikach.
12. Duplicate Content
Zduplikowana treść na stronie to nie koniec świata, ale nie można tego problemu ignorować. Z pomocą przychodzi tag kanoniczny.
13. Rel=Canonical
Tag, który ma za zadanie określenie oryginalnego źródła w przypadku zduplikowanej treści.
Jeżeli posiadamy dwa bardzo zbliżone do siebie wpisy na naszym blogu, najlepiej połączyć je w jedną całość, a do obu poprzednich wpisów dodać atrybut rel=”canonical” i wskazać link do skonsolidowanej, połączonej wersji wpisu.
14. Optymalizacja obrazków
Zdjęcia są równie ważne co tekst. Dobrze opisane alt texty, nazwy zdjęc, tytuły oraz opisy dają jasny sygnał dla wyszukiwarek o swojej wartości.
Nie zapominajmy o wadze zdjęć, optymalizacje SEO to jedno, ale prawidłowa kompresja zdjęć jest również istotna.
15. Świeżość treści
Aktualizowanie postów to znak dla Google, że strona jest cały czas aktualizowana.
Objętość aktualizacji ma też tutaj znaczenie. Poprawienie kilku literówek, a dodanie 150 wyrazowego bloku tekstu to dwie bardzo różne aktualizacje.
To samo tyczy się samej strony, nie tylko samych postów.
16. Linki wychodzące
Linkowanie do zewnętrznych, zaufanych stron pomaga Google dać nam pewien token zaufania.
Tutaj chodzi o linki „DoFollow” i linkowanie do stron o wysokim autorytecie.
17. Gramatyka i ortografia
Porządnie i bezbłędnie napisany tekst, to znak wysokiej jakości.
18. Mobile Friendly
Strony, które są poprawnie zoptymalizowane pod urządzenia mobilne mają łątwiejszą drogę do wyższych pozycji. Jest to bez wątpienia jeden z kluczowych czynników przy pozycjonowaniu.
Przeważająca część użytkowników Google używa telefonów do korzystania z internetu, więc urządzenia mobilne mają priorytet nad komputerami osobistymi.
19. Ukrywanie treści na urządzeniach mobilnych
Czasem zdarza się, że pewne elementy są ukrywane w wersjach dla urządzeń mobilnych, aby zachować spójność strony. Google potwierdziło, że nie jest to problemem.
Jak ukryjemy nieistotny obrazek, który jest tylko ozdobą, to nic złego się nie stanie. Jeżeli natomiast chodzi o obrazek, który jest niezbędną cześcią contentu, to powinien być on zawsze widoczny.
20. Treść ukryta w zakładkach
Treść uporządkowana w zakładkach może być pominięta podczas indeksowania.
Zakładka #1
Zakładka #2
Zakładka #1
Treść dostępna bez ingerencji użytkownika
Zakładka #2
Treść niewidoczna na pierwszy rzut oka, dostępna dopiero po kliknięciu. Istnieje ryzyko braku indeksacji.
21. Ilość linków wychodzących
Zbyt duża ilość linków wychodzących „DoFollow” zaszkodzi pozycji strony linkującej.
Ponieważ powstaje ryzyko manipulacji wynikami w Google.
22. Multimedia
Strony i posty, które zawierają zdjęcia, filmy oraz pozostałe interaktywne elementy mogą być sygnałem wysokiej jakości dla Google.
Dlatego warto urozmaicać nasz content obrazkami oraz filmami.
23. Linkowanie wewnętrzne
Ilość linków wewnętrznych kierujących do danej strony daje jasny sygnał, że ta strona jest ważniejsza od reszty.
24. Niedziałające linki
Uszkodzone linki mogą świadczyć o opuszczonej stronie. Dlatego warto zadbać o starsze wpisy i sprawdzać linkowanie wewnętrzne.
25. Poziom zaawansowania tekstu
Chodzi o język, który jest użyty w tekscie – mocno techniczny, łatwy i zrozumiały, średnio-zaawansowany.
Google na pewno zbiera takie informacje, ale nie wiemy do końca, co z tym dokładnie robią. Trwa debata, że łatwy i zrozumiały tekst przemawia do znacznie większego grona użytkowników, więc ma też wyższą pozycję. Dowodów brak.
26. Linki affiliacyjne
Linki affiliacyjne same w sobie nie szkodzą, chyba, że jest ich za dużo.
Chodzi o strony, które nie mają żadnego contentu, a jedynie linki affiliacyjne. Rewelacji z takiej strony raczej nie będzie.
27. Błędy HTML/W3C
Duża ilość błędów i trefne kodowanie może być sygnałem, że strona jest niskiej jakości.
Namawiam do zapoznania się z WordPressem, na którym założycie swoją stronę internetową bez kodowania!
28. Ilość znaków w URL
Im krótsze URL’e, tym wyższe pozycje w wyszukiwarkach.
- Listy numerowane są oznaką jakości, bardziej przyjazne użytkownikom i preferowane prze Google.
- Zbyt duża ilość linków w tekście sprawia, że jest on mniej czytelny i rozprasza użytkownika.
- Odpowiedni dobór czcionki jest kluczowy, musi być czytelna i przejrzysta.
- Przyjazny użytkownikom układ strony, to taki, który prezentuje treść od razu po wejściu na stronę bez scrollowania, bez zbędnych zdjęć, bez denerwujących wyskakujących okien.
Pozycjonowanie stron internetowych to zadanie, które w głównej mierze jest wykonywane na stronie, wpisie na blogu oraz treści.
Pozycjonowanie z poziomu całej witryny
Poprzedni rozdział dotyczył pojedynczej strony lub wpisu. Teraz spojrzymy na pozycjonowanie stron internetowych w nieco szerszym spektrum.
1. Wartościowy content
Treść to główny element naszych stron i postów, musi być użyteczny i wartościowy na każdej stronie, podstronie, kategorii i poście, po prostu wszędzie.
2. Kontakt
Google preferuje witryny, na których łatwo można nawiązać kontakt z właścicielem.
Chodzi o łatwo dostępne dane kontaktowe.
3. TrustRank
Mamy tu do czynienia z filtrem, który będzie separował witryny o spamerskiej naturze od witryn, które reprezentują wysoki poziom jakości.
4. Struktura witryny
Dobrze zbudowana struktura ułatwi robotom indeksowanie i pozycjonowanie Twojego contentu.
Mapa strony pomaga robotom w indeksowaniu treści, przez co zwiększa widoczność w wyszukiwarkach.
6. Uptime
Czyli czas nieprzerwanej pracy waszej witryny/serwera. Duża ilość niedostępności/nieosiągalności witryny może się odbić nawet w postaci de-indeksowania zawartości z wyszukiwarek, czyli usunięcia z wyników wyszukiwań.
7. Nawigacja Breadcrumb
Tzw. okruszki. Przyjazna użytkownikom oraz robotom nawigacja, która pomaga określić gdzie dokładnie się aktualnie znajdujesz na stronie.
Bezpieczeństwo użytkowników to sprawa na pewno ważna. Więc obecność certyfikatu SSL na stronie to czynnik i sygnał dla Google, który pomoże w pozycjonowaniu strony.
9. Optymalizacje dla urządzeń mobilnych
Wspomniane wcześniej optymalizacje z myślą o urządzeniach mobilnych. Na chwile obecną jest to wręcz niezbędne. Za brak tej ważnej optymalizacji, Google nakłada kary.
10. Obsługa strony od strony użytkownika
Strona, po której ciężko się poruszać, jest zawiła w nawigacji i ogólnej obsłudze. Czas spędzony na stronie jest krótki, mała ilość stron odwiedzonych na sesje oraz wysoki bounce rate, to bardzo złe znaki dla Google.
Backlinki
1. Linki z wiekowej domeny
Linki z wiekowych domen mogą być dużo mocniejsze, niż linki z młodych witryn.
Starsze domeny mają bonusowy autorytet za wiek.
2. Ilość linków z innych witryn
Najważniejszy czynnik, który ma wpływ na pozycję w wyszukiwarkach Google, to bezsprzecznie ilość backlinków pochodzących z innych domen.
Linki pochodzące z różnych adresów IP przyniosą więcej pożytku, niż linki z tego samego IP, nawet jeśli będzie ich 100x więcej.
4. Zakotwiczony tekst
Tzw. Anchor text. Jest to tekst, pod który podpięty jest link. Ma on znaczenie, gdyż to istotny element w pozycjonowaniu. Najlepsze anchory, to takie, które są tematycznie powiązane z linkowaną stronę.
Przykładowo, pozycjonowanie stron prowadzi do strony o pozycjonowaniu stron.
5. Page Authority
Jakość witryny lub strony obliczana za pomocą matematycznego algorytmu i zamknięta w skali 0-100. Kiedyś PageRank od Google, aktualnie nie ma następcy PageRank’a, ale powstały alternatywy. Np. URL Rank od ahrefs.
Autorytet obliczany jest na podstawie profilu linkowego danej witryny. Jeżeli strona posiada dużą ilość linków dofollow z witryn o wysokim autorytecie, to będziemy również na tym budować własny autorytet.
6. Linki NoFollow
Są to linki z tagiem rel=„nofollow”. Tagu używamy, gdy chcemy oznaczyć link, który nie jest organiczny, aby nie manipulować pozycjami linkowanych domen. Analogicznie, gdy chcemy manipulować pozycjami, nie używamy nofollow, ale trzeba liczyć się z potencjalnymi konsekwencjami.
7. Różnorodność linków
Nienaturalna ilość linków pochodzących z jednego źródła będzie oznaką spamu dla Google i może się to okazać bardzo niekorzystne, wręcz szkodliwe dla naszej pozycji. Kupowanie linków na allegro jest niebezpiecznie, a w najlepszym przypadku mało efektywne.
8. „Sponsorowane” linki
Zaliczane przez Google do manipulowania pozycjonowaniem i niezgodne z wytycznymi. Jeżeli nie będą oznaczone nowo wprowadzonym atrybutem rel=”sponsored” lub rel=”nofollow”, to mogą być z tego powodu problemy.
Chodzi tu przede wszystkim o wszelakie formy sprzedaży linków.
9. Linki z for dyskusyjnych
Google doskonale zdaje sobie sprawę ze spamu, który pochodzi właśnie z for dyskusyjnych. Nie ma się co łudzić, linki z for dyskusyjnych są przeważnie bardzo słabe.
10. Linki Boilerplate
Czyli stopka, sidebar (panel boczny), header. Jako, że są to elementy statyczne, dodane do każdej wygenerowanej strony, linki będą pojawiać się na każdej naszej podstronie i na wszystkich wpisach. Jednak testy potwierdzają, że takie linki są zawsze liczone jako pojedynczy link.
11. Linki z niskiej jakości tekstu
Linki, które wychodzą z niskiej jakości, krótkiego tekstu są dużo słabsze, niż linki z wysokiej jakości, obszernego artykułu tematycznie powiązanego z linkowaną domeną. Czyli najczęściej zwykły spam z linkiem.
Użytkownicy
1. RankBrain
Nauczanie maszynowe od Google. Algorytm, który sortuje wyniki wyszukiwań w taki sposób, aby były one satysfakcjonujące dla użytkowników, w WIELKIM skrócie.
2. CTR
Click-Through-Rate. Odsetek kliknięc z listy wyników. Jest to najczęściej ściśle powiązane z opisami meta oraz tytułami, które mają za zadanie zachęcić użytkownika do kliknięcia właśnie w Twój link.
3. Bounce Rate
Współczynnik odrzuceń. Dyskusja na temat znaczenia bounce rate w pozycjonowaniu stron internetowych nadal trwa.
Czy wysoki bounce rate znaczy, że nasze strony są niskiej jakości? Nie do końca, bo przecież możemy zaspokoić potrzebę użytkownika, dać mu to, czego szukał, wtedy zamknie on stronę usatysfakcjonowany, a my zaliczymy 100% BR. Na pewno Google bierze pod uwagę również inne czynniki, jak np. Dwell Time.
4. Dwell Time
Czyli jak długo użytkownicy zostali na Twojej stronie w momencie przejścia z wyników wyszukiwań.
Im dłużej, tym oczywiście lepiej. Zbyt szybki powrót do wyników będzie oznaczał, że Twoja strona nie zaspokoiła intencji użytkownika i prawdopodobnie spadnie w rankingu pod dane słowo kluczowe.
5. Direct Traffic
Ruch bezpośredni, czyli ile osób odwiedza naszą stronę internetową wpisując nasz adres bezpośrednio w przeglądarce, bez użycia Google.
Google potwierdza, że używa danych z przeglądarki Chrome. Strony, które są częściej odwiedzane mają wyższą pozycję w wynikach wyszukiwań.
6. Powracający użytkownicy
Użytkownicy, którzy wracają do danej strony, to również sygnał dla Google, że jest na niej coś wartościowego.
7. Pogosticking
Bardzo szkodliwy typ bounce rate’a. 100% bounce, Dwell Time kilka sekund i dalsze wyszukiwanie.
Pomyślcie, co to może oznaczać dla Google? Pierwsze dwie pozycje wcale nie satysfakcjonują zapytań użytkownika, więc prawdopodobnie zostaną zepchnięte w dół w wynikach wyszukiwania, a w ich miejsce wskoczy strona z dotychczasowej, trzeciej pozycji.
Podobnie jak ruch bezpośredni w przeglądarce Chrome, tak samo dodanie strony do zakładek może dać boosta w pozycjonowaniu stron internetowych.
9. Komentarze
Google potwierdza również, że komentarze pomagają w rankowaniu stron w wyszukiwarkach. Świadczą one przede wszystkim o jakości strony, a także pomagają budować społeczność wokół naszej strony. Warto rozważyć możliwość komentowania.
Media społecznościowe
Sygnały pochodzące z mediów społecznościowych odgrywają również swoją role w pozycjonowaniu stron. Mimo, że wszystkie linki z Facebook’a czy Twitter’a będą „nofollow”, to udostępnienia, lajki i retwitt’y są również jasnym sygnałem dla Google, że content jest ponadprzeciętny.
Pozycjonowanie stron internetowych
Jest na pewno jeszcze wiele czynników, o których zwyczajnie nie wiemy, ale mam nadzieję, że lista powyżej okaże się pomocna przy pozycjonowaniu Waszej strony i osiąganiu wysokich pozycji. Bez uwzględnienia powyższych czynników, Wasza droga może okazać się dużo bardziej kręta, niż powinna być.
Pozycjonowanie w praktyce
Oprogramowanie
Research słów kluczowych powinien być pierwszym krokiem w stronę skutecznego pozycjonowania. Na szczęście mamy oprogramowanie ułatwiające wyszukiwanie słów kluczowych.
- Jakie słowa generują ruch
- Jakie są powiązane frazy kluczowe
- Jaka jest trudność w pozycjonowaniu danego słowa
- Kto jest naszą konkurencją
- Ile konkurencja ma backlinków
- Gdzie mają backlinki
Na te oraz inne pytania odpowiada Ahrefs, SEMRush, MOZ, Majestic. Są to płatne usługi, około ~100$ miesięcznie za najbardziej podstawowy pakiet z ograniczeniami. Konta bez ograniczeń potrafią kosztować kilkaset dolarów miesięcznie, co może być poza zasięgiem dla większości z nas.
Istnieje również bardzo dobra, darmowa alternatywa – Ubersuggest.
Jedyne wymaganie, to znajomość języka angielskiego.
Możemy prześwietlić konkurencję, sprawdzić na jakie frazy kluczowe rankują, ilość backlinków, miesięczny ruch, a także autorytet.

Jak zjedziecie w dół strony, to pojawią się konkretne słowa kluczowe i pozycję w Google, które zajmują oraz szacowaną miesięczną ilość zapytań.

Kolejną przydatną opcją jest „Keyword Ideas”. Pomoże nam wynaleźć jakie słowa kluczowe generują największy ruch, czyli mniej więcej na jakie tematy najlepiej pisać.
Dodatkowo możecie sprawdzić wyszukiwania powiązane oraz sprawdzić TOP10+ w wynikach wyszukiwań na daną frazę kluczową.

Jak na darmowe narzędzie, to nie ustępuje wcale tym płatnym, siedziałem trochę czasu i porównywałem Ubersuggest, Ahrefs i SEMRush pod kątem szacowanych ilości wyszukiwań fraz kluczowych oraz wyszukiwań powiązanych i naprawdę wcale od siebie nie odbiegały.
Różnice były widoczne w ilości odkrytych backlinków, ale jak na darmowe narzędzie i tak było naprawdę dobrze.
Jest to nadal darmowe narzędzie i posiada pewne ograniczenia. W ramach jednego konta możemy stworzyć 5 projektów, każdy projekt może śledzić postęp 25 słów kluczowych, co może okazać się niewystarczające. Nie posiada tak rozbudowanych raportów jak narzędzia płatne. Można się również przyczepić do interfejsu, ale to już mniej istotne mankamenty. Za darmo otrzymujemy naprawdę użyteczne narzędzie do pozycjonowania.
Ubbersuggest przechodzi na freemium
Niestety, darmowe narzędzie Ubbersuggest nie jest już zupełnie darmowe, pojawiła się opcja subskrypcji i zostały ograniczone funkcję modelu darmowego. Ograniczeniu uległy przede wszystkim możliwości związane z wyszukiwaniem słów kluczowych. Będziemy w stanie zobaczyć jedynie pierwsze 10 pozycji z największą ilością prognozowanych zapytań pod wyszukiwane słowo kluczowe. Uważam, że dla kogoś kto zaczyna swoją przygodę z SEO i tak jest to wystarczające.
Więcej praktyki

Możemy łatwo namierzyć backlinki „DoFollow”, które są najbardziej pożądane jeśli chodzi o pozycjonowanie. A wymyślanie koła na nowo może okazać się kosztowne i czasochłonne, więc staramy się sprawdzić wszystkie backlinki konkurencji, które mają wysoki „Domain Score”, jest to coś na wzór autorytetu domeny, i staramy się pozyskać również backlinki do naszej strony internetowej, jeśli to możliwe.
Jeżeli są to katalogi, to postarajmy się dodać tekst na 300 wyrazów, który tematycznie nawiąże do linka, którego będziecie chcieli umieścić. Goły link może być potraktowany jako spam przez Google.
Jeśli fora, to poszukajcie działu z ogłoszeniami, w którym na spokojnie będziecie mogli dodać tekst i umieścić w nim link. Nie próbujcie na siłę spamować, bo nie tędy droga.
Media społecznościowe mogą być dobrym źródłem ruchu, jednak wszystkie linki będą „nofollow”. Możemy nawet zainwestować w płatną promocję naszego contentu, aby dotrzeć do większej ilości użytkowników. Jeżeli dysponujemy świetnym contentem, to z pewnościa ktoś zacznie do nas linkować ze stron zewnętrznych z linkami „dofollow”, aby podzielić się naszym wspaniałym artykułem z innymi.
Nie da się ukryć, że zdobywanie backlinków, to bardzo ciężkie zadanie. Ale skupmy się przede wszystkim na contencie najwyższej jakości, lepszej jakości, niż cała konkurencja, a backlinki na pewno się pojawią!
FIN.
Jeżeli macie jakieś niejasności, to proszę pytać w komentarzach. Będę bardzo wdzięczny za udostępnianie.