Responsive Web Design – co to jest i dlaczego jest tak ważne?
Internet jest obecnie medium, z którego korzysta w zasadzie większość ludzi. Nie ma znaczenia ich wiek, płeć, pozycja społeczna, ani wykonywana praca. Z Internetu korzystamy w pracy i w wolnym czasie, dla rozrywki i by rozwijać się zawodowo lub prywatnie. Towarzyszy on nam, w większym lub mniejszym wymiarze, właściwie codziennie. To też dobre miejsce do zarabiania lub reklamowania swojego biznesu, dlatego większość firm i bardzo dużo osób prywatnych lub freelancerów posiada obecnie stronę internetową. Jeśli chcemy z nią dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, to musimy trzymać się pewnych standardów tworzenia strony internetowej. Jednym z nich jest już od jakiegoś czasu Responsive Web Design, czyli tzw. responsywność. Z tym pojęciem powinien zapoznać się każdy twórca i właściciel portalu internetowego, a na czym ona polega?
Na czym polega responsywność strony internetowej?
O responsywnym portalu internetowym możemy mówić wtedy, gdy wyświetla się on w prawidłowy sposób na różnego rodzaju urządzeniach, które posiadają ekrany w różnych rozmiarach.
Wygodnie ją więc przejrzymy zarówno na dużym monitorze komputera stacjonarnego lub laptopa, jak i na mniejszym ekranie smartfona lub tabletu. Wygodne przeglądanie natomiast oznacza, że użytkownik widzi całą szerokość strony i spokojnie przesuwa ją do góry zapoznając się z dostępną treścią. Nie musi przesuwać jej na boki, by dokończyć czytać zdanie lub też nie musi powiększać kolejnych obszarów strony, gdyż czcionka jest tak mała, że nie sposób odczytać poszczególnych elementów. Stron, które wymagają od czytelnika właśnie takich działań nie można nazwać responsywnymi.
Brak responsywności dotyczy urządzeń mobilnych, gdyż to one pojawiły się jako kolejne narzędzie umożliwiające przeglądanie Internetu. Jako, że jeszcze do niedawna jedyną opcją były komputery stacjonarne lub laptopy, to właśnie pod nie tworzono strony internetowe. Były więc one przystosowane do dużych ekranów, po których nawigacja odbywa się zazwyczaj za pomocą myszki. Jeśli z tak przygotowanej strony będziemy korzystać na urządzeniach mobilnych, wtedy na pewno pojawi się jeden z problemów opisanych powyżej.
Portal będzie albo nieczytelny, albo niewygodny w przeglądaniu. Każdy właściciel lub twórca stron musi brać też pod uwagę sposób zachowania się użytkowników Internetu. To, w jaki sposób się po nim poruszają i co sprawia, że pozostają na stronie, albo od razu z niej wychodzą. Jednym z głównych czynników, który o tym decyduje, jest właśnie wygoda korzystania z danej strony. Czytelnik może wygodnie zapoznać się z treściami, bez konieczności wykonywania zbędnych operacji. Musimy też pamiętać, że zachowania użytkowników w Internecie uległy zmianie, a wraz z nimi musi też ulec zmianie sposób tworzenia stron internetowych. Należy więc odrzucić stare podejście i przekonać się, że stosowanie responsywności jest obecnie koniecznym wymogiem.
Wpływ zmian w sposobie przeglądania Internetu na tworzenie stron internetowych
Aby zrozumieć jak ważna jest responsywność strony, musimy w pierwszej kolejności przeanalizować, jak na przestrzeni lat zmieniło się podejście użytkowników do Internetu i tego, jak się po nim poruszają.
Odkąd do powszechnego użytku weszły smartfony i tablety, to właśnie na tych urządzeniach wielu użytkowników przegląda strony internetowe. Część z nich robi to nawet jedynie na urządzeniach mobilnych. Jest to na pewno dużo wygodniejszy sposób. Mniejsze urządzenie łatwiej nam obsłużyć, gdy wypoczywamy na kanapie lub wykonujemy inne czynności, np. gotujemy, czekamy w kolejce do lekarza albo siedzimy w kawiarni. Telefony towarzyszą nam przez większość naszego dnia, nic więc dziwnego, że to na nich odbywa się przeglądanie Internetu.
Oczywiście komputery wciąż są w użytku i wiele osób również z nich korzysta, ale szacuje się, że 50% wejść na stronę internetową ma miejsce właśnie za pomocą urządzeń mobilnych. Nie można nie wziąć po uwagę tak dużej ilości wejść użytkowników, na której przecież zależy każdemu właścicielowi strony internetowej.
Responsywna strona jest więc koniecznością. Musi się ona dostosowywać do ekranów o różnych rozdzielczościach, a użytkownik musi mieć możliwość od razu z niej wygodnie skorzystać. Oprócz responsywności, wpływ na pozycje naszej strony w wyszukiwarkach ma jeszcze kilka elementów:
1. Szybkośc ładowania
Zawartość strony powinna się załadować w sekundę lub dwie, tak by użytkownik nie musiał na to zbyt długo czekać. W większości przypadków zrezygnuje on z wejścia na stronę, jeśli nie załaduje się ona właściwie od razu.
2. Prosta i wygodna nawigacja po stronie
Musimy pamiętać, że większość urządzeń mobilnych to urządzenia dotykowe i ich obsługa odbywa się w przeważającej liczbie przypadków za pomocą palca, rzadziej za pomocą narzędzia takiego jak rysik. Nawigacja po stronie powinna być do tego dostosowana, a także odpowiadać rozmiarowi ekranu. Przewijanie powinno odbywać się jedynie za pomocą scroll’a góra-dół, bez konieczności przewijania na boki, dlatego strona musi być dopasowana do szerokości ekranu.
Obsługa dotykowa palcem jest mniej dokładna, dlatego wszelkie przyciski, które prowadzą czytelnika do kolejnych podstron, muszą być na tyle duże, by łatwo było je nacisnąć. Wielkość czcionki i poszczególnych elementów strony zależy bezpośrednio od jej układu, a to prowadzi nas do następnego punktu.
3. Przejrzysty układ strony
Responsywność wymusza inne podejście do projektowania układu strony. Nie może być na niej za dużo elementów, gdyż będzie wtedy nieczytelna, dlatego np. lepiej stworzyć rozwijane, przejrzyste menu prowadzące do kolejnych podstron, niż umieszczać przyciski do nich na głównej stronie. Musimy podjąć decyzję co powinno się na niej znaleźć, by była uporządkowana, przejrzysta, wygodna w obsłudze i zapewniała szybki dostęp do kolejnych treści na portalu.
Należy też zwrócić uwagę na formularze, jeśli je posiadamy, by było je łatwo wypełnić. Strona nie może być też zasłonięta przez różnego rodzaju wyskakujące okienka, np. reklamowe, lepiej z nich całkowicie zrezygnować.
Wpływ responsywności na pozycjonowanie SEO
Wygodna i intuicyjna obsługa strony na różnych urządzeniach to jedna z jej najważniejszych cech, ale responsywność jest tak bardzo istotna również z innego powodu. Bierze ją pod uwagę algorytm przeglądarki Google przy pozycjonowaniu. Dzieje się tak już od 2015 roku, kiedy nowy algorytm wszedł w życie. Od pozycjonowania SEO zależy, na którym miejscu będzie wyświetlana nasza strona w wynikach wyszukiwarki, co ma ogromnie przełożenie na ilość wejść.
Im dalsza pozycja, tym mniejsza szansa, że strona zostanie odkryta przez użytkowników. Google natomiast wyraźnie zapowiedziało, że strony nieprzystosowane do urządzeń mobilnych nie będą wspierane, a to oznacza spadek pozycji, gdy wyszukiwanie odbywa się na smartfonie lub tablecie, z których jak wiemy, korzysta już praktycznie każdy.
Responsywność to teraz podstawa
Sposób korzystania przez użytkowników z Internetu uległ zmianie, a to oznacza, że musimy też zmienić sposób projektowania stron. Ich responsywność to najważniejsza obecnie funkcja. Jeśli jej nie zastosujemy to stracimy wielu potencjalnych, a nawet dotychczasowych użytkowników. Może nam się wydawać, że pewnym rozwiązaniem są strony mobilne projektowane specjalnie na urządzenia mobilne. Jednak jest to dużo bardziej czasochłonne i kosztowne, gdyż każde urządzenia wymaga stworzenia dopasowanej do niego strony.
Musimy, więc stworzyć osobne wersje na komputer, telefon, tablet i inne urządzenia. Lepiej, więc stworzyć od razu jedną wersję, która działa poprawnie na każdym urządzenia, a więc jest responsywna. Wprawdzie jej koszt jest większy, niż koszt zwykłej strony, ale straty spowodowane gorszym pozycjonowanie lub odpływem użytkowników są jeszcze większe.