Jak zacząć E-Commerce – która platforma najlepsza? [NIEAKTUALNE]

Spis treści

E-Commerce – Co to jest?

Historia

Możliwość zakupów internetowych została wynaleziona w 1979 roku, na wyspach brytyjskich przez Micheala Aldricha. Od tamtego momentu nastąpił gwałtowny proces rozwoju zakupów on-line, ponieważ wielkie korporacje zauważyły ogromny potencjał w tego typie transakcji. Dla przypomnienia, powstanie pierwszego sklepu internetowego w Polsce miało miejsce w 1997 roku.

Skąd w ogóle wzięło się pojęcie E-Commerce? Otóż termin E-Commerce ma początek swojej historii w 1997, gdzie został wypromowany przez IBM. Oznacza to rodzaj handlu, w tym przypadku „handlu elektronicznego”. Jest on prowadzony przy użyciu sieci internetowych, polega na zawieraniu transakcji handlowych przez internet, niezależnie od miejsca pobytu. Transakcje są realizowane na podstawie trzech popularnych relacji:

  • B2B (Business to Business) – są to relacje pomiędzy firmami, obejmujące wzajemny handel, budowanie sieci dostawców oraz odbiorców, przekazywanie informacji handlowych czy poszukiwanie partnerów.
  • B2C (Business to Consumer) – tutaj mamy do czynienia z każdą formą sprzedaży towarów oraz usług klientom detalicznym. Najlepszy przykład to np. Allegro, Ceneo, Skąpiec lub pojedyncze sklepy internetowe.
  • C2C (Consumer to Consumer) – wszelaki handel pomiędzy dwiema osobami, które nie są przedsiębiorcami. Można tu wymienić Allegro, sprzedający oraz kupujący, osoby prywatne. A także doskonały przykład – OLX.

Korzyści

  • OSZCZĘDNOŚĆ – jedna z najważniejszych korzyści płynąca z posiadania „wirtualnego sklepu”. Jeżeli weźmiemy pod uwagę koszty funkcjonowania klasycznego biura możemy zaoszczędzić niemałą kwotę. Ponadto, dochodzi zmniejszona liczba personelu, a w erze drop-shippingu nawet rezygnacja z fizycznych magazynów.
  • ZASIĘG – Twój biznes działa w każdym miejscu gdzie jest dostęp do internetu, co daje Ci możliwość dotarcia do każdego klienta, który ma telefon lub komputer z dostępem do internetu. W zasadzie można powiedzieć, że zasięg jest globalny.
  • ELASTYCZNOŚĆ – oferta sklepu może być nieustannie i łatwo zaktualizowana, rozszerzona lub skupiona na bardziej specjalistycznym towarze. Możliwości są ograniczone jedynie przez wyobraźnie.

Konkurencja

Przy tak dużych możliwościach i potencjalnie niewielkich wymaganiach będzie ogromna konkurencja, w każdej gałęzi handlu. A jak wiadomo „konkurencja nie śpi”, więc co trzeba zrobić, aby wyjść z tej walki zwycięsko? Musimy oprzeć nasz internetowy biznes o odpowiednią platformę E-Commerce. Jest to etap, któremu każdy przedsiębiorca będzie musiał stawić czoła i podjąć tą ważną decyzję.

Platformy E-Commerce

Na początek sprawdźmy jak wygląda procentowy udział oprogramowania E-Commerce na polskim i globalnym rynku. W rankingu znajduje się 6 pierwszych platform, stąd niewielkie braki do 100%.

Rynek Globalny


Globalnie, milion topowych sklepów (top wybrany na podstawie generowanego ruchu), 21% funkcjonuje na WordPress+Woocommerce. Zaraz za nim jest Shopify z 18% oraz Magento z 12%.

Sytuacja ulega zmianie, gdy weźmiemy pod uwagę cały rynek E-handlu, wszystkie sklepy oraz przedsiębiorstwa internetowe. Shopify wychodzi na prowadzenie z 8% przewagą nad Woocommerce, zaraz za nimi OpenCart, SquareSpace oraz PrestaShop.

Można wysnuć teorię, że Woocommerce jest rozwiązaniem dla najlepszych sklepów, które muszą obsłużyć ogromny ruch oraz dużą ilość zamówień. Musimy również wziąć pod uwagę fakt, że Wocommerce jest dosyć młodym silnikiem E-Commerce. (oddany do użytku w 2017 roku)

Rynek Polski

W rodzinnych stronach całkiem odwrotna sytuacja, na czele PrestaShop – 32%, następnie Shoper – 19%, rozwiązania dedykowane – 16% i słabiutko, bo jedynie 8% Woocommerce.

Jest to zrozumiałe, udział w rynku jest proporcjonalny do wieku platformy i wzrostu jej popularności.  Popularność Woocommerce’a w Polsce jest jeszcze na niskim poziomie, ale z biegiem czasu będzie systematycznie podkradał właścicieli przedsiębiorstw Preście oraz Shoperowi. Za chwilę dowiecie się dlaczego.

PrestaShop vs Shoper vs Woocommerce

Postaram się przybliżyć oraz uwypuklić wszelkie wady oraz zalety, które dzielą w/w platformy.

PrestaShop

Zalety
  • Szablony są za to wysokiej jakości
  • Możliwość obsługi powyżej klikunastu tysięcy produktów
  • Dobre możliwości SEO, jednak*
Wady
  • Szablony są płatne
  • Moduły/wtyczki są płatne, nawet 300 Euro
  • Większość usprawnień jest płatna
  • *Brak optymalizacji SEO, zdjęcia, alt-text, cacheowanie
  • Powolna pomoć techniczna

Shoper

Zalety
  • Kompleksowe rozwiązanie
  • Możliwość obsługi powyżej klikunastu tysięcy produktów
  • Strony wczytują się całkiem szybko
  • Dobre możliwości SEO, jednak*
Wady
  • Szablony są płatne, nawet 699 zł
  • Co gorsza, nie wszystkie są responsywne
  • Miesięczny abonament
  • Brak jednoetapowych zamówień, UX -10 pkt
  • *Brak optymalizacji SEO, zdjęcia, alt-text, cacheowanie
  • Wymagany numer telefonu do 14-dniowego triala, really

Woocommerce

Zalety
Wady
  • Mniejsza ilość produktów możliwych do obsługi
  • Woocommerce to zwykły plugin
  • Więc mamy do czynienia z blogiem, z opcją sklepu

Dlaczego upieram się przy Woocommerce?

Subiektywnie

Miałem okazję pracować na PrestaShop i nigdy więcej, zawiłość Presty jest obezwładniająca. Poza tym jest to dosyć niestabilny kawałek oprogramowania. Cokolwiek do zrobienia z Prestą wiąże się z wydaniem kilkuset złotych na moduły. Chyba, że mamy za plecami studio programistów, którzy mogą w rozsądnym czasie coś napisać, chociaż pewnie wyjdzie to drożej, niż kupno modułu. Presta będzie porzucana, wsparcie ze strony community jest za małe, żeby utrzymać ją przy życiu. To jest akurat moja subiektywna opinia, mogę się mylić.

Z Shoperem nie miałem okazji pracować, ale chyba nie będę miał czego żałować. Po wejściu na ich forum, pierwszy temat to one-step checkouty. I w dzisiejszych czasach jest to jednak pewien standard, ale nie u Shopera. Drugi temat jaki znalazłem, to ceny netto i brutto, sprzedawcy nie mają możliwości ustawienia cen netto, co jest lekkim nieporozumieniem. Po przygodach na forum i przygnębiającej atmosferze, jestem skłonny uznać, że u Shopera nie dzieje się najlepiej.

Dlaczego WordPress + Woocommerce? Ponieważ jest to obecnie największa platforma blogowa, która z pewnością będzie przyciągać nowych przedsiębiorców planujących założenie sklepu. Sam używam WordPress’a jako CMS i sprawdza się naprawdę rewelacyjnie, a przecież możemy dorzucić Woocommerce’a i te 8-9 tysięcy produktów spokojnie uciągnąć. WordPress jest przyszłością, wolność i łatwość w obsłudze, którą oferuje jest nieporównywalna. W dodatku, większość pluginów czy szablonów jest zupełnie darmowa, z opcjonalnym premium. Do tego dochodzi łatwość w skutecznym optymalizowaniu SEO, które naprawdę jest niezbędne w dzisiejszych czasach.

Obiektywnie

Wyrywkowe testy na GTMetrix + audyt pod kątem urządzeń mobilnych. Sklepy Shopera.

PrestaShop

Woocommerce

W każdym przypadku wydajność jest dosyć rozbieżna. Wszystkie przypadki można naprawić, pozostaje jedynie kwestia – ile to będzie kosztować?

Szczerze? Nie wiem, na WordPress’ie można to zrobić za darmo, szybko i skutecznie. I to jest dobra cena ; )!

Jeżeli planujecie założyć swój własny biznes i potrzebujecie sklepu internetowego, zapraszam do współpracy.

Możecie również spróbować swoich własnych sił w stworzeniu własnej strony samodzielnie z poradnikiem, który poprowadzi Was krok po kroku, sprawdźcie koniecznie!

0 0 ocen
Zostaw ocenę
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments